responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 122

از مبهمات است، زيرا روشن نيست كه آيا مقصود علما و دانشمندان است آن هم در چه پايه از علم و دانش، و ميزان سنجش دانش آنها چيست؟

يا مقصود مسئولان حكومت اسلامى است؟

يا كسانى كه در ارتش و سپاه اسلام مشغول انجام وظيفه مى باشند؟

در هر حال، در اين كه شورا يكى از اصول اجتماعى اسلام است سخنى نيست، ولى آيا در همه موارد يا موارد خاصى، اين اصل تنها نمى تواند چهره حكومت را روشن كند.

خلاصه پيامبر براى حفظ ميراث الهى بر سر دو راهى قرار گرفته بود.

الف. پيامبر قاطعانه پيشواى پس از خود را تعيين كند.

ب. شيوه و خصوصيات حكومت و وظيفه مسلمانان را به صورت روشن بيان كند. متأسفانه از نظر اهل سنت هيچ كدام انجام نگرفته است. و هرگز نمى توان به اصل شورا در تبيين صيغه حكومت اكتفا كرد.

بيعت و شيوه حكومت اسلامى

يكى از شيوه هاى زندگى عرب قبل از اسلام بيعت با رئيس عشيره بود و اسلام نيز آن را در مواردى تنفيذ كرد، مردم مدينه در سال 11و 12 در عقبه «منى» با پيامبر بيعت كردند كه اگر رسول گرامى به سرزمين آنان وارد شود، از او بسان فرزندان و بستگان خود دفاع كنند، اين نوع بيعت مربوط به تعيين حاكم نبود بلكه نتيجه ايمان آنان به رسول خدا بود و تعهد نمودند كه از رهبر خود دفاع كنند.

پس از هجرت پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله) دوبار نيز با پيامبر بيعت كردند يكى در غزوه حديبيه و ديگرى در بيعت زنان مكه با پيامبر.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست