responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانی، جعفر    جلد : 8  صفحه : 112

عِلماً) .[1]

«در آنجا موسى و همراهش بنده اى از بندگان ما را يافته اند كه رحمت (و مرحمت عظيمى) از سوى خود به او داده و علم فراوانى از نزد خود به او آموخته اىم».

اين در حالى است كه از جانب خدا به او علم آموخته شده بود، ولى نبى نبود.

در حقيقت امام در حالى كه نه نبى است و نه صاحب شريعت و نه طرف وحى امّا از ناحيه خدا به او علم آموخته شده كه مى تواند نيازهاى امت را در چهار مورد برطرف كند.

مجملات قرآن و متشابهات آن را روشن سازد، احكام و موضوعات جديد بيان كند، به شبهات تشكيك گران پاسخ بدهد و نگهبان دين از هر نوع انحراف باشد.

تا اين جا با دو نظريه مختلف درباره امامت آشنا شديم اكنون وقت آن رسيده است كه هر دو را بر محك تجربه بزنيم تا روشن شود كدام يك از دو نظريه با واقع وفق مى دهد ومصالح امت را در برمى گيرد.

***

مصالح همگانى و شيوه حكومت

اكنون بايد ديد مصالح امت و شرايط آن زمان، كدام يك از دو نظريه را تأييد مى كند، آيا شرايط ايجاب مى كرد كه پيامبر مسأله جانشينى را ناديده بگيرد و آن را بر عهده امت بگذارد، تا آنان براى اوجانشينى تعيين نمايند، يا مصالح امت در گرو اين بود كه او درباره بقاى دين و صيانت آن بينديشد و فرد


[1] كهف/65.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانی، جعفر    جلد : 8  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست