responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 80

گذشتگان، چيزى نيست».

اين تنها معاد نبود كه مخالفان آن را دنباله انديشه هاى افسانه اى گذشتگان قلمداد مى كردند، اصولاً آنان مجموع دعوت به اصول معارف را به همين برچسب معرفى مى كرده، آن را دليل بر مخالفت و انكار خود مى شمردند.

چنان كه مى فرمايد:

(وَقالُوا أَساطِيرُ الأَوّلينَ اكْتَتَبَها فَهِىَ تُمْلى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً) .[1]

«كافران گفتند:"قرآن" افسانه هاى گذشتگان است كه هر بامداد و شب بر او املاء مى گردد».

بدون شك يك چنين اعتراض ارزش پاسخگويى ندارد، زيرا هيچگاه كهنگى و قدمت تاريخى يك انديشه، نشانه بى پايگى آن نخواهد بود انسان واقع گرا بايد انديشه و تفكر حق را از طريق دليل و برهان بشناسد نه با معيارهاى قديم و جديد بودن. از اين جهت قرآن متعرّض پاسخ اين شبهه نمى گردد.

3. افترا يا جنون زدگى است

دعوت به معاد را نوعى دروغ و افترا به خدا و يا برخاسته از جنون دعوت كننده قلمداد مى كردند قرآن سخن آنان را اين گونه بازگو نموده است:

(...قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا هَلْ نَدُلُّكُمْ عَلى رَجُل يُنَبِّئُكُمْ إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّق إِنَّكُمْ لَفِى خَلْق جَديد * أَفْترى عَلياللّهِ كَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ...).[2]


[1] فرقان/5.
[2] سبأ/7 8.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست