responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 670

آرامش، بر آنان سايه مى افكند:

(وَ ظِلّ مِنْ يَحْمُوم* لا بارِد وَلا كَريم) .[1]

8. از درخت زقّوم و آب جوشان دوزخ مى خورند و مى نوشند:

( ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ* لاكِلُونَ مِنْ شَجَر مِنْ زَقُّوم * فَمالِئُونَ مِْنَها الْبُطُونَ* فَشارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَميمِ).[2]

«آنگاه شما اى گمراهان و اى تكذيب كنندگان آيات وحقايق الهى از درخت زقوم[3] خواهيد خورد و شكمتان از آن پر خواهد شد، آنگاه از حميم دوزخ خواهيد نوشيد».

اصناف ومراتب اصحاب شمال

ظاهر آيات سوره واقعه اين است كه انسانهاى سعادتمند دوصنف و دوگروهند:(سابقون، اصحاب يمين) و انسانهاى شقاوتمند يك گروهند(أصحاب شمال) و همان گونه كه ملاحظه گرديد، اوصاف و ويژگى هايى كه براى آنان در دنيا بيان شده است، شامل همه افرادى كه مستوجب دوزخ خواهند بود نمى باشد، زيرا اوصاف ياد شده تنها كافران،


[1] واقعه /43 44.
[2] واقعه/51 54.
[3] اين درخت را قرآن كريم در جاى ديگر چنين توصيف كرده است:(إِنَّها شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فى أَصْلِ الْجَحيم * طَلعُها كَأَنَّهُ رُؤوسُ الشَّياطينِ) (صافات/64ـ 65): درختى است كه از قعر دوزخ بيرون مى آيد وميوه هايش مانند سرهاى شياطين است. در اين كه مقصود از شياطين چيست اقوالى گفته شده است كه مناسب ترين آنها اين است كه چون شيطان در اذهان مردم هيئتى زشت وناخوشايند دارد، در حقيقت مقصود از تشبيه بيان ناخوشايندى وبدى ميوه زقوم است و در اين صورت تشبيه به يك مطلب مجهول نخواهد بود.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 670
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست