نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 605
حكيم سبزوارى در اين باره مى گويد:
انسان به اعتبار اخلاق وملكاتش يا فرشته است و يا حيوان و درنده و يا شيطان.
بنابراين اگر چه انسان از نظر صورت دنيوى يك نوع بيش نيست ولى از نظر صورت اخروى چهار نوع خواهد بود، هرگاه شهوت و غضب بر او غلبه نمايد و كارهاى او پيوسته از اين دو غريزه صادر گردد، صورت اخروى او حيوان و درنده است، و اگر مكر و حيله حكمران وجود و كارهاى اوباشد، صورت اخروى او شيطان است، و اگر اخلاق پسنديده در نفس او رسوخ كرده است، به صورت هاى زيباى بهشتى تمثل خواهد يافت.[1]
و ما براى روشن شدن اين بحث دو مطلب را مورد بررسى قرار مى دهيم:
1. تجسم اعمال از نظر قرآن و روايات.
2. تجسم اعمال از نظر عقل وعلم.
نخست،دلايل و مدارك اين مطلب را از نظر قرآن و روايات اسلامى از نظر خوانندگان گرامى مى گذرانيم:
تجسم اعمال در آيات قرآن
آيات متعددى در قرآن بر اين مطلب گواهى مى دهند كه نمونه هايى را
[1] فَبِاعُتبار خُلْقِهِ الإنْسانُ *** ملَكٌ أوْ أعْجَمٌ أو شيطان
فَهُوَ وَإنْ وُحِّدَ دُنياً وَزّعا *** أربعةً عُقْبىَ فكان سبعاً
بَهيمَهةً مَعَ كَون شَهْوة غَضَب *** سُيمَتُه وإن عَلَيه قد غَلَب
مَكرٌ فَشيطانٌ وَإذْ سَجيَّة *** سَنيَّة فَصُوَرٌ بَهِيَّة
شرح منظومه: مقصد 6، فريده 4 .
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 605