responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 544

قرآن برخى از كتابها را به لفظ ( حفيظ) كه به معنى نگهدارنده است توصيف كرده است آنجا كه مى فرمايد:

(قَدْ عَلِمْنا ما تَنْقُصُ الأَرْضُ منِْهُمْ وَعِنْدَنا كِتابٌ حَفيظٌ) .[1]

«ما آنچه را كه زمين از مردگان كم مى كند مى دانيم و پيش ما است كتاب نگهدارنده».

اين آيه در پاسخ كسانى آمده است كه معاد انسانها را امرى بعيد مى شمردند و گويا مى انديشيدند كه پس از مرگ، اجزاى بدن مردگان به هم آميخته مى شود و شناسايى آنها مشكل است، قرآن در پاسخ آنان مى فرمايد:«تمام اين حوادث در كتابى محفوظ است و روز قيامت طبق اين كتاب بازگردانده مى شوند».

به طور مسلم، آيه (كُلٌّ شَىْء هالِكٌ) شامل اين كتاب نخواهد بود، زيرا طبق ظاهر قرآن اين كتاب روز برپايى قيامت ملاك احياى انسانها مى باشد ونابودى آن با اين كه هنوز وقت بهره بردارى از آن آغاز نشده است، حكيمانه نخواهد بود.

در اينجا نكته ديگرى است و آن اين كه موجود مجرد را فنايى نيست واگر اين آيه شامل اين گروه از موجودات باشد بايد«هالك» به معنى فقر و حاجت و نياز به واجب تفسير گردد(فناى ذاتى).

2. دليل عقلى منكران

از ميان دلايل عقلى منكران، مسأله«عبث» بودن آفرينش بهشت و دوزخ قابل ملاحظه است، هدف از آفرينش بهشت و دوزخ، اين است كه نيكوكاران


[1] ق/4.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 544
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست