نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 527
« اين گروه از شيعيان گنهكار ما هستند كه شما در دنيا سوگند ياد مى كرديد كه رحمت الهى شامل آنان نخواهد شد».
آنگاه به گروه ياد شده مى گويند:
(...أُدْخُلُوا الجَنَّة لا خَوفٌ عَلَيْكُمْ وَلا اَنْتُمْ تَحْزَنُونَ) .[1]
«داخل بهشت شويد، هيچ ترس و اندوهى بر شما نيست».[2]
3. آنان كه طاعتها و گناهانشان برابر است
در اين باره نيز يك روايت وارد شده است كه«عياشى» آن را نقل كرده است كه امام صادق (عليه السلام) درباره رجال و اصحاب«اعراف» فرمودند: آنان افرادى هستند كه حسنات و سيئات يكسانى دارند پس اگر خداوند آنان را به بهشت وارد كند به مقتضاى رحمت خود با آنان رفتار كرده است و اگر عذاب نمايد، به آنان ظلم ننموده است.[3]
مقايسه مضامين روايات و آيات
اكنون كه با مضامين روايات درباره اعراف آشنا شديم لازم است آن را با مضامين بدست آمده از آيات در اين باره مقايسه كنيم و نسبت آن دو را بدست آوريم:
بخش نخست (جايگاه اعراف) از روايات هيچ گونه منافاتى با آيات ندارد، زيرا از آيات بيش از اين استفاده نمى شود كه ميان بهشت و دوزخ
[1] اعراف/49.
[2] بحارالأنوار:8/335، باب 25، حديث2.
[3] بحارالأنوار:8/337، حديث 11.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 527