responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 484

و در آيه ديگرمى فرمايد:

(إِنّا أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَيْكُمْ...) .[1]

«ما به سوى شما پيامبرى را برانگيختيم كه شاهد بر اعمال شما است».

با توجه به اين كه اداى شهادت فرع تحمل آن است اين آيات خود گواه روشنى بر وسعت وگستردگى علم پيامبر اسلام بر اعمال ظاهرى وباطنى امت اسلامى مى باشد.

4. گواهى دادن افرادى از امت اسلامى

از برخى ازجمله هاى آيات گذشته استفاده مى شود كه امت اسلامى نيز جزء گواهانند مثلاً در آيه سوره[2] بقره يادآور مى شود كه ما شما را امت برگزيده قرار داديم تا شاهد و گواه بر مردم باشيد، در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه آيا همه امت اسلامى شاهد و گواه مى باشند، در اين صورت مشهور عليه كيست؟

آيا گفت شهود، همه امت اسلامى و مشهود عليه، امت هاى پيشين مى باشند؟ يا ناچاريم بگوييم برخى از امت اسلامى بر برخى ديگر شهادت مى دهد، و در نتيجه همه امت اسلامى به نوعى شاهد و به نوعى مشهود عليه مى باشند.

گذشته از اين، سؤال ديگرى نيز در اين جا مطرح است و آن اين كه بيشتر امت اسلامى بسان امتهاى پيشين به حكم آيه قرآن (...وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ


[1] مزمل/15.
[2] (وَكَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَعَلى النّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً...) .

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 484
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست