نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 432
ولى مى توان گفت مقصود گروهى از شيعيان است كه در دسته سوم وارد شده است و در اين صورت اين روايات دسته جداگانه اى نخواهند بود.[1]
در پايان اين بحث يادآور مى شويم، رواياتى كه حساب را براى مشركان نفى مى كنند، خود دليل گويايى بر اين مطلبند كه بايد حساب تكوينى (پاداش و كيفر اعمال) را از«حساب تدوينى» جدا كرد، زيرا مشركان حساب تكوينى دارند ولى حساب تدوينى ندارند.
5. خداوند«سريع الحساب» است
از بحثهاى مربوط به حساب كه در قرآن مطرح شده است، سريع بودن حساب الهى است و اصولاً سريع الحساب بودن از جمله صفات الهى است چنان كه علاوه بر آيات قرآن در دعاى جوشن كبير نيز آمده:«يا مَنْ هُوَ سَريعُ الحِسابِ». آيات بسيارى بر اين مطلب دلالت دارد چنان كه مى فرمايد: