نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 284
بنگرند، وسخت در رنج و تعب باشند و گرنه اگر نفس آنان در حدّ يك نفس حيوانى مانند خوك و ميمون تنزل نمايد، هرگز از نگرش به ظاهر خود رنج نبرده، بلكه از آن شادمان مى بودند.
«ما آن را كيفرى براى گناهان پيش از (نهى از شكار ماهى از دريا) و گناهان پسين آنها، قرار داديم وعبرتى براى پندگيران».[2]
همان طور كه يادآور شديم هدف از اين كار، كيفر و عقوبت آنان بود و در عين حال براى ديگران مايه عبرت و پند، و هدف اول در صورتى تحقق مى پذيرد كه حالات روانى، انسانى آنان محفوظ بماند.[3]
و به ديگر سخن: واقعيت مسخ اين بود كه آنان با داشتن مقام انسانيت به شكل ميمون درآيند نه اين كه علاوه بر تغيير صورت ظاهرى، انسانيت آنان مسخ وباطل گردد وروح خوكى و ميمونى به بدن آنان تعلق گيرد.
2. تفاوت تناسخ و رجعت چيست؟
در بحث علايم ونشانه هاى قيامت يادآور شديم كه پيش از برپايى
[1] بقره /66.
[2] استدلال به آيه مبتنى بر اين است كه مقصود از كلمه«ما» ذنوب و گناهان آنان باشد چه گناهان قبل از نهى از صيد وچه گناهان پسين، در حالى كه برخى لفظ«ما» را به معنى امتهاى معاصر و امتهاى پسين تفسير كرده اند، در اين صورت ناچارند ( نكالاً)را به معنى عبرت بگيرند ودر نتيجه جمله (موعظة للمتّقين) تكرار ما قبل خواهد بود. به تفسير مجمع البيان:1/130 رجوع شود.
[3] به شرح مقاصد:2/39; بحار:58/113، ط بيروت، و الميزان:1/210 رجوع شود.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 284