responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 240

پاسخ

پاسخ اين پرسش روشن است، زيرا آنان همان معاد به صورت نخست را امر غير معقول دانسته و گويند، آن را به جن زدگى نسبت مى دادند.

مسأله احياى موتى، مسأله آسانى نيست كه مشركان بى غرض به آسانى آن را بپذيرند وحتى امروز نيز با تكاملى كه در خردها و انديشه ها پديد آمده است، مسأله حيات مجدد و سراى ديگر براى علم زده ها كاملاً مفهوم نيست قرآن از لسان گروهى از مخالفان چنين نقل مى كند:

(وَقالَ الَّذِينَ كَفَرُوا هَلْ نَدُلُّكُمْ عَلى رَجُل يُنَبِّئُكُمْ إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّق إنِّكُمْ لَفى خَلْق جَديد* أَفْتَرى عَلَى اللّهِ كَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ...).[1]

«كافران گفتند آيا به شما نشان دهيم كسى را كه به شما مى گويد آنگاه كه پاره پاره شديد در آفرينش نوى قرار خواهيد داشت، اين فرد يا دروغ مى گويد يا جنون دارد».

همان طور كه ظاهر آيه حاكى است آنچه كه براى آنان مايه تعجب بوده است همان احياى مردگان بوده است و اين كه چگونه مى شود اجزاى پاره پاره بدن بار ديگر به هم پيوسته شوند و آفرينش جديدى را پديد آورند و ما در گذشته در فصلى جداگانه درباره شبهات منكران معاد بحث نموديم ومطالعه شبهات آنان خود گواه روشنى بر معاد جسمانى به گونه اى كه متكلمان معتقدند مى باشد.

و امّا در باره انگيزه دوم يادآور مى شويم، اين عامل اگر چه عمده ترين عامل مخالفت گروهى از منكران معاد بوده و مى باشد ولى آنچه با اين انگيزه در


[1] سبأ/7ـ8.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 240
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست