نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 234
پاسخ
كلمه«انشاء» همان طورى كه در مورد آفرينش بى سابقه به كار مى رود، در مواردى كه آفرينش سابقه داشته ولى به نابودى كشيده شده و از نو ايجاد گرديده است، نيز به كار مى رود.
«آنان را به خاطر گناهانشان نابود كرديم و پس از آنها گروه ديگرى را آفريديم».
ممكن است گفته شود ملاك به كار بردن لفظ«انشاء» در باره اقوام جديد اين است كه آفرينش آنان بى سابقه بوده، هر چند اصل آفرينش انسان سابقه داشته است آفرينش انسان نيز در معاد، آفرينش دوم است كه مماثل آفرينش نخست مى باشد و از اين نظر شبيه آفرينش اقوام جديد خواهد بود كه در نوع