responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 213

البته اين فرض نادرى است كه در پايان بحث پيرامون آن گفتگو نموده و اثبات خواهيم كرد كه معاد جسمانى حتى درمورد اين فرض هم با هيچ اشكالى مواجه نمى شود.

پاسخ

شكى نيست كه صورت نخست و چهارم مورد نظر قائلان به معاد جسمانى نيست، زيرا صورت نخست همان طورى كه يادآور شديم،مستلزم محال و صورت چهارم نيز فرضيه اى است كه كسى به آن قائل نيست طبعاً بايد عضو مأكول با يكى از دو بدن محشور گردد و على القاعده با توجه به اين كه از اجزاى بدن آكل به شمار مى رود، بايد با بدن آكل محشور شود نه مأكول در اين صورت اين سؤال پيش خواهد آمد كه بدن مأكول بايد به صورت ناقص محشور گردد.

در اين جا مطالبى را يادآور مى شويم كه هر يك از آنها مى تواند به گونه اى شبهه را پاسخ بگويد:

1. از نظر علمى بدن انسان به صورت يك چشمه جوشان است كه در پرتو فعل و انفعالات طبيعى، پيوسته از درون، اجزاى جديدى مى رويد،و از برون به تحليل مى رود، دانشمندان در اين مسأله تقريباً به اين نقطه رسيده اند كه در هشت سال، انسان، يك بار بدن عوض مى كند، حالا اگر انسانى عمرى به اندازه شصت و چهار سال داشته باشد، قهراً در اين مدت داراى بدنهاى هشتگانه بوده كه پيوسته بر صورت يك چشمه جوشان يكى پس از ديگرى آمده و رفته است، و از آنجا كه تبدلات و تحولات در بدن حالت پيوستگى دارد، انسان از آن آگاه نمى شود، خصوصاً كه به صورت آرام و تدريجى نيز تحقق مى يابد، و تبدلات تدريجى كه در مدت مديدى رخ مى دهد، در صورتى كه حالت پيوستگى داشته باشد، براى انسان محسوس نمى باشد.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 213
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست