responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 211

انسان چيزى نابود نمى شود تا به اعاده معدوم نيازى باشد.

2. شبهه آكل و مأكول[1]

«آكل» در لغت عرب به معنى«خورنده» و«مأكول» به معنى«خورده شده» است محور اشكال اين است كه اگر انسانى، طعمه انسانى ديگر و جزء بدن او گردد، خواه به طور مستقيم چنان كه گاهى اتفاق مى افتد، يا به صورت غير مستقيم چنان كه بدنهاى مردگان به خاك تبديل مى شود، سپس از طريق نبات و گياه، عضو بدن حيوانى مى گردد، و سرانجام تبديل به انسان مى شود، و يا مستقيماً خود انسان از آن نبات و گياه بهره مى گيرد. در اين صورت تكليف معاد انسان نخست (مأكول) چيست؟

از آنجا كه بهره گرفتن انسانى مستقيماً از گوشت انسان ديگر، بسيار كم است مناسب است كه اشكال از طريق غير مستقيم مطرح گردد و اين يك حقيقت ملموس است كه خاكهاى مردگان در قبرستان از طريق كشاورزى به نبات و گياه تبديل شده و انسان ها و حيوان ها از آن بهره مى گيرند و در نتيجه به طور غير مستقيم بدن هاى مردگان جزء بدنهاى انسانهاى زنده مى شود در اين صورت مستشكل چنين مى گويد:

هرگاه بدن انسانى طعمه انسان ديگرى گرديد در اين صورت قسمتى از


[1] اين شبهه در غالب كتابهاى كلامى آمده است، به مدارك ياد شده در زير مراجعه نماييد:1. كشف المراد، ص 355; شرح مواقف:8/295: شرح مقاصد:2/213; اسفار:9/199. شبهه آكل و مأكول از دو نظر در معاد مايه اشكال شمرده شده است:
[1] ناقص محشور شدن يكى از دو نفر كه قسمتى از بدن يكى، جزء بدن ديگرى شود.
[2] مخالفت با عدل الهى آنجا كه جزئى از بدن مؤمن، جزء بدن كافر يا بالعكس شود، زيرا سبب مى شودكه بخشى از بدن مؤمن در دوزخ معذب، يا بخشى از بدن كافر در بهشت در نعمت قرار گيرد. و در كتابهاى كلامى اين دو صورت اشكال به هم آميخته شده است.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست