نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 207
امكان ذاتى آن ندارد، بلكه به خاطر تضاد با حكمت حق، وقوع آن را نفى مى كند . در اين جا شايسته است كه به تحليل آنها بپردازيم.
اين شبهات سه گانه عبارتند از:
1. معاد از قبيل اعاده معدوم است.
2. شبهه اى به نام آكل و مأكول.
3. معاد انسان و جهان كارى بيهوده است.
اينك به بررسى شبهات ياد شده مى پردازيم:
1. معاد اعاده معدوم است
اين اشكال توجه دو گروه را به خود جلب كرده است:
يكى گروهى كه معاد را به طور كلى انكار نموده اند، و ديگرى آنان كه فقط به معاد روحانى معتقد گرديده و معاد جسمانى را منكر شده اند.
اين دو گروه مى گويند پس از مرگ، بدن، صورت و اعراض آن به كلى نابود و معدوم مى گردد و در اين صورت زنده شدن آن در سراى ديگر از قبيل اعاده معدوم خواهد بود كه از نظر عقل امرى محال و غير ممكن است.
پاسخ اشكال از نظر متكلمان
متكلمان در پاسخ اين اشكال گاهى اعاده معدوم را ممكن دانسته اند و گاهى نيز گفته اند زنده شدن بدن در قيامت از قبيل اعاده معدوم نيست و به اصطلاح فنى هم صغراى دليل مخالف را خدشه دار نموده و هم كبراى دليل او را نادرست دانسته اند.
محقق تفتازانى پس از ذكر اين اشكال مى گويد: پاسخ اشكال اين است كه اعاده معدوم ممتنع نيست و بر فرض اين كه امتناع را بپذيريم، پاسخ اين
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 5 صفحه : 207