responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 191

ساخته است و نه بدنى كه مرتبه تكامل يافته بدن دنيوى به شمار آيد.

2. بدن مثالى بدنى است در داخل اين بدن و نفس انسان از طريق تكامل، از بدن دنيوى بى نياز شده و تنها به همان بدن مثالى كه در دامن اين بدن دنيوى پرورش مى يابد، تعلق مى پذيرد در اين صورت اين بدن مثالى، مخلوق نفس، به هنگام حيات دنيوى نيست، بلكه نتيجه تكامل طبيعت است كه پس ازمدتى به بدن مثالى و از آن پس از بدن مثالى نيز بى نياز گرديده و به عالم عقل مى پيوندد.

حضرت امام خمينى قدَّس سرَّه در تقرير بدن مثالى بيان خاصى داشت كه ما در اينجا آن را يادآور مى شويم و آن اين كه«اگر انسان خارجى را با تمام قواى عقلى و خيالى و حسى كه دارد همراه با ماده بينديشيم، سپس معتقد شويم كه مجموع اين قواى عقلانى و مثالى وحسى، همگى به همان شكل و نظم بدون جرم و ماده بدنى، موجود باشند، اين همان بدن مثالى است».

و نيز مى فرمود:«شايد مقصود از بدن مثالى همين قواى نفس با طول و تفصيلى كه دارند باشد».

اكنون براى روشن شدن نظريه«صدرالمتألهين» برخى از اصول و مقدمات مطرح شده از جانب او را كه دخالت اكيد در تبيين نظريه وى دارند، مى نگاريم:

او براى تبيين نظريه خود يازده اصل را وارد ميدان بحث كرده كه از نظر ما فقط سه اصل دخالت كامل در آن دارد:

1. وجود داراى مراتب است

از اصول مسلم در فلسفه صدرالمتألهين، مسأله تشكيك در وجود است

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 191
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست