responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 133

تفسير آيات

اذعان ويقين انسان نسبت به پديده اى، داراى مراتب و مراحل مختلف است كه به گونه فشرده يادآور مى شويم:

1.«علم اليقين»: هرگاه انسان نسبت به پديده اى يقين پيدا كند و از اوصاف و خصوصيات آن آگاه گردد، در حالى كه خود آن و يا آثار آن را به يكى از حواس، ادراك نكرده باشد، چنين علمى را«علم اليقين» مى گويند مثلاً بداند كه آتش موجودى است برافروخته و داراى حرارت و گرمى است ولى آن را مشاهده نكند، مع الوصف به وجود آن مؤمن باشد.

تا چندى قبل بسيارى از افراد از وجود تلويزيون در غرب آگاه بودند و مى شنيدند كه صنعت تلويزيون سيما و صدا را پخش مى كند امّا هرگز آن را نديده و مشاهده نكرده بودند مع الوصف به وجود چنين پديده اى مؤمن و مطمئن و داراى علم و يقين بودند.

2.«حقّ اليقين»: هرگاه انسان، پديده مورد نظر خود را مشاهده كند، مثلاً برافروختگى آتش را ببيند، به طور مسلم گامى به پيش نهاده و يقين وى، به مرحله كامل ترى قدم نهاده است، زيرا به قول معروف«شنيدن كى بود مانند ديدن»، به اين مرحله از يقين،«حقّ اليقين» مى گويند.

3.«عين اليقين»: هرگاه همين فرد آثار پديده را با حس مناسب آن، لمس كند، مثلاً دست خود را به سوى آتش ببرد و حرارت آتش را با حس لامسه، درك كند، در اين صورت يقين وى به مرحله اعلا رسيده و در زواياى ذهن وى چيزى باقى نمى ماند كه او را رنج دهد

چه بسا افرادى به موضوعى از موضوعات اطمينان و يقين دارند ولى گاه و بى گاه افكارى در ذهن آنها پديد مى آيد، كه آنان را زجر مى دهد، و سكون و

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 5  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست