نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 347
انداخت».
در اين آيه در حالى كه پيامبر را تير انداز معرفى مى كند و به صراحت مى گويد: (إِذْ رَمَيْت)، ولى بعداً خدا را تير انداز حقيقى معرفى مى كند. و نكته آن اين است كه پيامبر گرامى كار خود را با نيروى خدادادى انجام داده است، قطعاً فعل او فعل خدا نيز هست و از نظر واقع بينى نسبت فعل به خدا كه ذات و هستى و قوه و قدرت بنده از اوست به مراتب قوى تر از نسبت آن به بنده او است; ولى هرگز شدت نسبت سبب نمى گردد كه خدا مسئول اعمال بندگان خود گردد، زيرا درست است مقدمات قبلى پديده، مربوط به خدا است، ولى چون آخرين جزء از علت تحقق پذيرى «پديده»، اراده انسان است كه وى با كمال آزادى آن را پديد آورد از اين جهت وى مسئول اعمال خود مى باشد و تا اين جزء اخير به علل پديده ضميمه نگردد، پديده تحقق پيدا نمى كند.
مولوى مى گويد:
دست پنهان و قلم بين خط گذار *** اسب در جولان و ناپيدا سوار