زيارت قبور، داراى آثار اخلاقى و تربيتى مهمى است. مشاهده مزار اموات كه در آن استخوانهاى پوسيده كسانى است كه روزگارى در اين دنيا مى زيستند و سپس به سرايى ديگر منتقل شدند، از حرص و طمع انسان نسبت به دنيا مى كاهد و چه بسا باعث تغيير رفتار انسان و كنار گذاشتن ظلم و ستم و رفتارهاى زشت، و توجه به خداوند متعال و آخرت شود. از همين جهت است كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) به زيارت قبور سفارش مى كردند:
«قبور اموات را زيارت كنيد، زيرا باعث يادآورى آخرت مى شود».
با اين وجود، در برخى از احاديث آمده است كه پيامبر اسلام مدتى از زيارت قبور نهى فرمودند و پس از آن زيارت قبور را جايز دانسته و اجازه دادند. به نظر مى رسد نهى پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)، از آن جهت
[1] مسئله زيارت قبور، از مسايل فرعى فقهى است كه ارتباطى با مسايل عقيدتى ندارد و نمى توان قائلين به جواز آن را مشرك دانست. در اين مسئله نيز مانند ساير مسايل فقهى، بايد به كتاب و سنّت مراجعه كرد تا از جواز يا عدم جواز آن آگاهى يافت. [2] شفاء السقام: 107.
نام کتاب : مرزهاى توحيد و شرك در قرآن نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 71