responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فلسفه اسلامى و اصول ديالك تيك نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 249

فعليت سابق ازميان نمى رود بلكه جزو ماده مى گردد و به گونه اى ماده را آماده مى سازد كه صورت دوم را بپذيرد و همچنين... از اين نظريه در فلسفه اسلامى به نام «لُبْس بعدَ لُبْس»(پوششى پس از پوشش) تعبير مى آورند.

گوياترين تعبير در تبيين نظريه صدرالمتألهين آن است كه بگوييم: كمالات فعليتهاى قبل باقى مى ماند، هر چند خصوصيات آنها باقى نيست. مثلاً وقتى تخم مرغ تبديل به جوجه مى گردد فعليت دوم ازنظر درجه كمال، بالاتر از فعليت نخست است. از اين جهت، مى توان گفت: هر كمالى را كه تخم مرغ دارا بود جوجه نيز داراست، به اضافه كمال ديگرى كه در فعليت نخست موجود نبود وفعليت آن را به دست آورد، و به قول معروف: چون كه صد آمد نود هم پيش ماست.

در نظريه بوعلى، فعليتى باطل مى شود و فعليت ديگرى جايگزين آن مى گردد، ولى در نظريه صدر المتألهين، فعليتى به فعليتى كاملتر از خود تبديل مى شود و در حقيقت، دو فعليت در يك فعليت برتر خلاصه مى شود، وجهان از اين طريق راه تكامل را مى پويد، در فصول آينده، بخش مربوط به «حركت در جوهر»، توضيحات بيشترى در اين باب خواهيم داد.

10. چگونه در حركت وجود وعدم به هم آميخته است؟

از نظر فلاسفه اسلامى در حركت، وجود وعدم به هم آميخته است، و اين حقيقت، با توجه به اينكه حركت، يك موجود ممتدّ ومتدرّج مى باشد روشن و واضح است.

موجودى كه داراى امتداد وكشش بوده و اجزاى آن در يك جا مجتمع نيست، قهراً وجود هر جزئى از آن با عدم جزء ديگر آميخته خواهد بود، زيرا هر

نام کتاب : فلسفه اسلامى و اصول ديالك تيك نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست