نام کتاب : شيوه هاى نوين عزادارى بدعت يا سنت؟ نویسنده : السند، الشيخ محمد جلد : 1 صفحه : 49
آن طبيعت كلى شوند و متعلق امر قرار گيرند، چه آن فرد فى نفسه واجب و
يا مستحب و يا مباح و يا حتى مكروه باشد. به همين جهت نماز در بعضى از مواضع با
اينكه مكروه است- مانند نماز در حمام و يا مقابل انسان و محل رفت و آمد- اما صحيح
بوده و امر به طبيعت صلاة آن را شامل ميشود، چه امر وجوبى و چه امر استحبابى.
كراهت موجود در آن سبب از بين بردن رجحان شرعى آن نمىشود بلكه تنها اثرى كه دارد
ثواب آن را نسبت به نماز در غير اين مكان كمتر مىكند، نه اينكه به طور كلى ثواب و
رجحان را از بين ببرد.
در شعائر نيز قضيه از همين قرار است، تنها بايد مصداق شعيره حرام
نباشد، اما از حرام كه بگذريم چه واجب، چه مستحب، چه مباح و چه مكروه همگى
مىتوانند مصداق شعائر قرار گيرند، و بعد از آنكه شعيره شدند حكم به لزوم تعظيم و
حرمت اهانت آن مصداق پيدا مىكند.
از اين رو فقها فرمودهاند: حتى اگر در مورد برخى از شعائر كه فى
نفسه مكروه هستند- مانند پوشيدن لباس مشكى در عزاى اهلبيت عليهم السلام- دليلى بر
استثناء پيدا نشود، باز حكم به استحباب آن خواهد شد، زيرا پس از آنكه به عنوان
شعار و رمز عزاى اهل بيت قرار گرفت، و شعار چنين مطلبى از مطالب والاى دينى شد،
تعظيم آن لازم و هتك آن حرام خواهد بود.
9- ايجاد شعائر جديد پايه گذارى سنت حسنه است
بنابر آنچه گفته شد ايجاد شعائر نوين كه سابقه نداشته است مانند
ارائه گونههاى جديدى براى عزادارى سالار شهيدان، و يا شيوههاى
نام کتاب : شيوه هاى نوين عزادارى بدعت يا سنت؟ نویسنده : السند، الشيخ محمد جلد : 1 صفحه : 49