دنبال كردن سريعتر و در گريز نجات يابندهتر است، گردنش نرمتر، تك او تيزتر و در ميدان كارزار پهلوانان، صبورتر است. [1]
ويژگى پانزدهم: آموختن زبان دشمن
يكى از ضرورتهاى حياتى در زمينۀ اطّلاعات، آگاهى از زبان دشمن و آشنايى كامل با آن، هم از حيث سخن گفتن و هم از جهت خواندن و نوشتن است. رسول خدا (ص) با عنايت به اين موضوع به زيد بن ثابت فرمان داد كه زبان يهود را بياموزد. زيد دراين باره مىگويد:
«رسول خدا (ص) به من امر كرد و من زبان يهود را آموختم. آن حضرت فرموده: «به خدا سوگند من در مورد نامه هايم بر يهود اطمينان ندارم.»
زيد مىافزايد:
«بهخدا سوگند بيشاز پانزده روز نگذشته بود كه آنرا آموختم و با آن بهخوبى آشناشدم. براى حضرت بهسوى آنها نامه مىنوشتم و نامههاى آنانرا براى پيامبر (ص) مىخواندم.» [2]
چه راست گفته، آنكه گفتهاست: «كسىكه زبان مردمى را بداند، از شرّشان ايمن است.» [3]
مسلمانان نيز در اين امر از سنّت رسول خدا (ص) پيروى مىكردند. «عمرو بن عاص در اثناى جنگهايش با روم، مجموعهاى از جاسوسهاى اطّلاعاتى را كه به زبان رومى سخن مىگفتند، نزد خود نگه مىداشت و آنان را بهطور ناشناس به روم مىفرستاد تا اخبار آن سرزمين را برايش بياورند.» [4]
در زمان كنونى ديده مىشود كه اطّلاعات جهانى بر آموزش زبان بيگانه اهتمام مىورزد. اطّلاعات اسرائيل را مشاهده مىكنيم كه به آموزش زبان عربى اهميّت مىدهد
[1] -بسام العسلى، فن الحرب، ج 1، ص 55.
[2] -ابو داوود، سنن، حديث شمارۀ 3645، ج 3، ص 42؛ ر. ك: طبرى، تاريخ، دار القلم، بيروت، مجلد 2، ج 3، ص 42؛ ابن اثير، اسد الغابه، م 2، ص 279؛ احمد امين، فجر الاسلام، دار الكتاب العربى، بيروت چاپ دهم،1969، باب پنجم، ص 142.
[3] -محمود شيت خطاب و همكاران، اقتباس النظام العسكرى فى الاسلام، ص 171؛ صلاح نصر، حرب العقل و المعرفة، ص 112.
[4] -ر. ك: عبدالرؤوف عون، الفن الحرب فى صدر الاسلام، ص 213-215.