نام کتاب : فلسفه اخلاق نویسنده : غرویان، محسن جلد : 1 صفحه : 121
كار، چيزى است كه از خود نفس سرچشمه مىگيرد. آن توجهى كه نفس پيدا مىكند و انگيزه مىشود تا بدن را بهكار گيرد و كارى را انجام دهد، همان است كه به اين كار ارزش مىبخشد و اين كار را مؤثر قرار مىدهد تا كمال براى نفس حاصل شود. اگر نبود اراده، اگر نبود توجه نفس به اين فعل بدنى، هيچ كار بدنى موجب كمال نفس نمىشد و اين اصل، مبيِّن اين است كه چگونه «نيّت» در فعل اخلاقى مىتواند اثر داشته باشد و مخصوصاً اين جهت كه موجب كمالِ نفس هم بشود. «1» خلوص نيّت آنچه در اخلاق اسلامى اهميت بسزايى دارد، اخلاص در عمل و پاك كردن نيّتها از شرك و ريا است. امام خمينى قدس سره در اين زمينه، بيانات بسيار دقيق و ظريفى دارند. ايشان مىفرمايند: و دوم عامل بزرگ در اصابه و كمالِ اعمال، نيّت صادقه و اراده خالصه است كه كمال و نقص و صحت و فساد عبادات كاملًا تابع آن است، و هر قدر عبادات از تشريك و شوب نيّات خالصتر باشند، كاملترند و هيچ چيز در عبادات به اهمّيت نيّت و تخليص آن نيست؛ زيرا كه نسبتِ نيّات به عبادات، نسبتِ ارواح به ابدان و نفوس به اجساد است، چنانچه پيكره آنها از مقامِ مُلكِ نفس و بدنِ آن صادر شود و نيّت و روح آنها از جنبه باطن نفس و مقامِ قلب صادر شود.
نام کتاب : فلسفه اخلاق نویسنده : غرویان، محسن جلد : 1 صفحه : 121