responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه انضباطى نویسنده : تقی زاده اکبری، علی    جلد : 1  صفحه : 12
دستورات شرعى است. از اين رو، لازم مى‌نمود مجموعه مقررات و وظايف سلبى و ايجابى آيين‌نامه انضباطى مستند به دستورات شرع گردد تا انگيزه مضاعفى در اعضاى نيروهاى مسلح براى پايبندى فراهم آورد.
كتاب حاضر با عنوان «فقه انضباطى» گامى در اين مسير است. در اين كتاب تلاش شده است تا وظايف سلبى و ايجابى آيين‌نامه انضباطى مستند به دستورات شرع گردد.
ضمن اينكه برخى ديگر از دستورات كه رعايت آن براى نظم و انضباط از نظر شرع لازم است، ليكن در آيين‌نامه بدان پرداخته نشده، اضافه گشته است.
اين كتاب در سه بخش و فصول مختلف تدوين شده است: بخش اول آن با عنوان «كليات» شامل فصول «مفاهيم و تعاريف» و «جايگاه نيروهاى مسلح در نظام اسلامى» است.
در بخش دوم كتاب با عنوان «وظايف عمومى» به ترسيم وظايف اعضاى نيروهاى مسلح در هر زمانى اعم از جنگ و صلح پرداخته شده است. اين بخش داراى فصول مختلفى از قبيل «وظايف ارزشى و دينى»، «وظايف ادارى و نظامى»، «وظايف مالى»، «وظايف امنيتى و حفاظتى» و «وظايف سياسى» است كه هر يك در دو قسمت «بايدها» و «نبايدها» مورد بحث قرار گرفته است.
بخش سوم كتاب نيز با عنوان «وظايف ويژه»، اختصاص به ترسيم وظايف اعضاى نيروهاى مسلح در زمان جنگ و اسارت دارد. اين بخش شامل فصول «وظايف در رزم»، «وظايف مرتبط با رزم» و «وظايف دوران اسارت» است كه نظير بخش پيشين حتى‌الامكان در دو قسمت «بايدها» و «نبايدها» مورد بحث قرار گرفته است.
در پايان لازم است مراتب تقدير و تشكر فراوان خود را از پژوهشگر محترم جناب آقاى مهتدى كه زحمات فراوانى را در تدوين اوليّه اين متن متقبل شدند و نيز از پژوهشگر ارجمند جناب آقاى على تقى‌زاده اكبرى كه با مشاوره‌هاى خود بر محتواى آن افزودند اعلام نمايم.
اميد آنكه كوشش‌هاى اين عزيزان و نويسنده در پيشگاه حق‌تعالى مقبول افتد و گامى باشد در مسير شكوفايى و بالندگى آرمانى نيروهاى مسلّح جامعه اسلامى.
پژوهشكده تحقيقات اسلامى‌

نام کتاب : فقه انضباطى نویسنده : تقی زاده اکبری، علی    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست