responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ولايت فقيه نویسنده : كريمی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 11
مقدمه‌ در نظام اسلامى، حقّ حاكميّت مخصوص خداوند است كه با حاكميت پيامبر صلى الله عليه و آله و جانشينان آن حضرت، تجلّى پيدا مى‌كند. اين حاكميّت در دوران حضور آن بزرگواران، توسط خود آنان و در دوران غيبت توسط مقام «ولايت فقيه» كه عنوان جانشينى امام معصوم را دارد عينيّت مى‌يابد. از اين رو، از ديدگاه اسلام، حاكميّت ولى فقيه ادامه حاكميّت پيشوايان معصوم به شمار مى‌رود و پيروى از ولىّ فقيه پيروى از امام معصوم عليه السلام است.
مسأله «ولايت فقيه» از جمله مسائل اساسى است كه از ديرزمان مورد توجه انديشمندان اسلامى بوده و در كتب فقهى به اجمال و تفصيل مورد بحث قرار گرفته است. اما از آنجا كه در دوران غيبت، حكومت و اداره امور جامعه اسلامى همواره در دست نااهلان و حاكمان جور بوده، طرح مسأله ياد شده تنها در محدوده و كتب فقهى و حوزه‌هاى علميّه بوده است. تا آنكه بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران و «فقيه» جامع‌الشّرايط، حضرت امام خمينى قدس سرّه در حوزه علميّه نجف اشرف، بحث حكومت اسلامى و «ولايت فقيه» را به صورت گسترده‌اى مطرح كرد.
با پيروزى انقلاب اسلامى، و عينيّت يافتن حاكميت «ولى فقيه» در جامعه اسلامى ايران، مسأله ياد شده به عنوان حياتى ترين مسأله جامعه نمودار شد و انديشمندان و صاحبنظران در كتاب‌ها، مجلات، و رسانه‌هاى گروهى به تبيين و تشريح ابعاد گوناگون آن پرداختند.


نام کتاب : ولايت فقيه نویسنده : كريمی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 11
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست