شناختى
است كه احتمال واقعنمايىاش بيشتر از عدم واقعنمايى آن است.
.
شناخت يقينى:
شناختى
است كه به قطع و يقيين با واقع مطابق است و احتمال نادرستىاش نمىرود (همان).
در
تقسيمى ديگر، شناخت انسان يا از راه پژوهش و بررسى خود او فراهم مىآيد كه آن را
«شناخت اجتهادى» مىنامند و يا به پيروى از پژوهش و بررسى كسى ديگر پديد مىآيد كه
آن را «شناخت تقليدى» مىگويند.
***
التقاط: به هم آميختن مكاتب فكرى مختلف و ارائه آن به عنوان اسلام
گروهى
از فلاسفه قديم انديشههايى را از مكاتب مختلف فلسفى برمىگرفتند و به هم مىآميختند
و از آن ميان فلسفهاى مىآفريدند. اينان را «التقاطيّون» و كار آنان را «التقاط»
خواندهاند (سير حكمت در اروپا، 79). در روزگار معاصر،
برخى روشنفكران كه به ظاهر شيعهاند، آميزهاى از باورهاى اسلامى و پارهاى
گرايشهاى فكرى مانند گرايشهاى اومانيستى، ماركسيستى و اگزيستانسيا ليستى را
فراهم آورده و مدّعىاند كه تفسير درستِ آموزههاى اسلامى همين است. آسيبى كه چنين
انديشههايى به آموزههاى اسلامى وارد مىسازند، بيشتر از انديشههاى مكاتب ضدّ
اسلامى است. پيامبر 6 براى محفوظ ماندن دين اسلام از چنين خطرهايى، سفارش فرموده
است كه مسلمانان همواره با قرآن و عترت همراه باشند (صحيفه
نور، 15/ 163؛ شهيد مطهرى افشاگر توطئه، 287).
***
اقسام كفر
متكلّمان
اقسام متعدّدى براى كفر بر شمردهاند:
الف.
كفر انكار:
بدين
معنا است كه كسى به قلب و زبان، خدا و رسول خدا 6 را انكار كند.
ب.
كفر جحود:
يعنى
كسى با قلب اذعان كند؛ ولى به زبان، انكار: «وَ جَحَدُوا بِها
وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ». (نمل/ 14)