responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 90

ج. شناخت ظنّى:

شناختى است كه احتمال واقع‌نمايى‌اش بيشتر از عدم واقع‌نمايى آن است.

. شناخت يقينى:

شناختى است كه به قطع و يقيين با واقع مطابق است و احتمال نادرستى‌اش نمى‌رود (همان).

در تقسيمى ديگر، شناخت انسان يا از راه پژوهش و بررسى خود او فراهم مى‌آيد كه آن را «شناخت اجتهادى» مى‌نامند و يا به پيروى از پژوهش و بررسى كسى ديگر پديد مى‌آيد كه آن را «شناخت تقليدى» مى‌گويند.

***

التقاط: به هم آميختن مكاتب فكرى مختلف و ارائه آن به عنوان اسلام‌

گروهى از فلاسفه قديم انديشه‌هايى را از مكاتب مختلف فلسفى برمى‌گرفتند و به هم مى‌آميختند و از آن ميان فلسفه‌اى مى‌آفريدند. اينان را «التقاطيّون» و كار آنان را «التقاط» خوانده‌اند (سير حكمت در اروپا، 79). در روزگار معاصر، برخى روشنفكران كه به ظاهر شيعه‌اند، آميزه‌اى از باورهاى اسلامى و پاره‌اى گرايش‌هاى فكرى مانند گرايش‌هاى اومانيستى، ماركسيستى و اگزيستانسيا ليستى را فراهم آورده و مدّعى‌اند كه تفسير درستِ آموزه‌هاى اسلامى همين است. آسيبى كه چنين انديشه‌هايى به آموزه‌هاى اسلامى وارد مى‌سازند، بيشتر از انديشه‌هاى مكاتب ضدّ اسلامى است. پيامبر 6 براى محفوظ ماندن دين اسلام از چنين خطرهايى، سفارش فرموده است كه مسلمانان همواره با قرآن و عترت همراه باشند (صحيفه نور، 15/ 163؛ شهيد مطهرى افشاگر توطئه‌، 287).

***

اقسام كفر

متكلّمان اقسام متعدّدى براى كفر بر شمرده‌اند:

الف. كفر انكار:

بدين معنا است كه كسى به قلب و زبان، خدا و رسول خدا 6 را انكار كند.

ب. كفر جحود:

يعنى كسى با قلب اذعان كند؛ ولى به زبان، انكار: «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ». (نمل/ 14)

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست