پس از خداوند، عقل كل و نفس كل جاى دارند. مظهر عقل كل، هفت نفرند:
شش نبى اولوالعزم و يك قائم. اين هفت نفر- پس از عقل و نفس- در جايگاه سوم جاى
دارند و آنان را «ناطق» گويند. هر ناطقى را يك «وصىّ» است كه وى را «امام» يا
«اساس» خوانند. ناطق، شريعت جديد را وضع مىكند و ناسخ شريعت قديم است. از
ويژگىهاى اسماعيليّه، اعتقاد به تأويل آيات قرآن و احاديث و احكام شرع است. وظيفه
وصى، بيان اسرار و باطن شريعت است و او با تأويل آيات و احاديث اين وظيفه را ادا
مىكند.
از
اين رو، اسماعيليان تمسّك به ظاهر شريعت را درست نمىدانند. از ويژگىهاى اعتقادى
ديگر اسماعيليّه، اين است كه به بهشت و دوزخ جسمانى ايمان ندارند و به حلول و
تناسخ ارواح معتقدند. تعاليم ظاهرى اسماعيليّه چندان تفاوتى با تعاليم اماميّه
ندارد. آنان احكام عملى و شرعى اسلام- مانند نماز و روزه و خمس- را باور دارند (ر.
ك. دائرة المعارف بزرگ اسلامى، 8/ 681- 701).
***
اسماء الحُسنى: نيكوترين نامهاى خدا
اصطلاحى
است براى نامهاى خدا، اقتباس شده از قرآن كريم (اعراف/ 180؛ إسراء/ 110؛ طه/ 8؛
حشر/ 24). از آن رو نيكوترين نامها براى او است كه او نيكوترين معانى و صفات را
دارد. برخى از نامها به صفت ذات بازمىگردند؛ مانند «عالِم» و برخى به صفت فعل؛
مانند «خالق» و برخى ذات او را تمجيد و تقديس مىكنند؛ مانند «قُدُّوس».
پارهاى
از نامهاى نيك، از كاستى و كژى حكايت مىكنند و خداوند را نمىتوان به آنها
خواند؛ مانند «عارف» كه هر چند نامى نيك است، فرعِ غفلت است (علم اليقين، 1/ 99). موضوع «الأسماء الحسنى» در علم
تفسير، كلام و عرفان آمده است.
ميان
نامها و صفات (صفات خدا) خداوند تفاوت است: نامهاى خداوند، واژگانى هستند با
ساخت اسم فاعل، صفت مشبّهه يا صيغه مبالغه كه به اعتبار بازگشت آنها به يكى از
صفات، بر ذات خدا دلالت مىكنند؛ مانند قادر، قدير و قهّار. صفات خداوند با ساخت
مصدرىاند و بر يكى از صفات بدون ملاحظه ذات دلالت مىكنند؛ مانند قدرت (گوهر مراد، 170). به