responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 461

احزاب/ 36) و مؤمنان را نمى‌شايد كه حتى در نهان به قضاوت آن حضرت، رضا ندهند (نساء/ 65). به اقتضاى ولايتى كه نصّ قرآن به گونه رسمى به پيامبر 6 مى‌دهد، آن حضرت حكومت بنيان نهاد (امامت و رهبرى‌، مرتضى مطهّرى/ 48)؛ زيرا حكومت و تشكيل دستگاه اداره جامعه جزئى از ولايت است (ولايت فقيه‌، امام خمينى/ 15). فعّاليّت‌هاى پيامبر 6 در مدينه- مانند نصب واليان و زمامداران و قضات- از همين باب بود و بر وجود حكومتى كه پيامبر در رأس آن جاى داشت، گواهى مى‌دهد. تشكيل حكومت سياسى- كه پيامبر 6 بدان دست زد- تنها ضرورتى اجتماعى نبود و نيز تنها اجابت درخواست مردم نبود؛ بلكه برخاسته از ديانت اسلام بود و اداى وظايفى چون بسيج مردم براى جهاد (انفال/ 65) با كفّار و منافقان (توبه/ 73)، داورى ميان مردم با حكم خدا (مائده/ 49) و بنيان نهادن نظام اخذ ماليات (توبه/ 103) آن را ايجاب مى‌كرد (صحيفه نور، امام خمينى/ 21/ 178). بدين روى است كه هر كس گمان بَرَد دين از سياست جدا است، دين را نشناخته است (تحرير الوسيلة، 1/ 234).

ولايت امامان:

سيره مسلمانان پس از رحلت پيامبر 6، استمرار ولايت ايشان بود. از آنجا كه صاحب منصب امامت كبرى از علم لدنّى نصيب برده، از خطا و اشتباه مصون است و توان آن دارد كه جامعه را به گونه احسن اداره كند، در حضور او نوبت به ديگران نمى‌رسد (مجمع الفائدة والبرهان‌، محقّق اردبيلى/ 12/ 21). از اين روى، بزرگان مهاجران و انصار بر آن رفتند كه خليفه پيامبر 6، على (ع) است؛ زيرا از همه برتر بود و همه فضايل و كمالات در او گرد آمده بود. در ايمان، سرآمد همه و در دانش و آگاهى به احكام از همه برتر و از ديگران به پيامبر 6 نزديك‌تر بود (الارشاد فى معرفة حجج اللّه على العباد، شيخ مفيد/ 4؛ نهج البلاغة، خ 192).

اين ولايت نيز بر نصب و نصّ الهى پايه داشت؛ زيرا خداوند اطاعت از اولوالامر را در طول ولايت خويش و پيامبر اسلام 6 نهاده است (نساء/ 59). آيات الهى و سنّت نبوى در اين موضوع آشكارا از ضرورت نصب و نصّ الهى سخن گفته‌اند و از نظر عقلى نمى‌توان اطاعت مطلق از مدّعيان ولايت را بى نصب و نص پذيرفت.

(امامت؛ امام) با وجود نصب الهى‌

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 461
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست