برتر ديدن، شبانگاهان مانند چوب خشك افتادن و روز را به جرّ و بحث
گذراندن (همان، 3340).
***
آخرالزّمان: واپسين دوران جهان
به
معناى دوران نبوّت پيامبر اسلام 6 از هنگام بعثت تا دامنه قيامت است؛ امّا به
طور اخص، زمان ظهور حضرت مهدى (ع) را از آن اراده مىكنند. آياتى از قرآن كريم، به
رويدادهاى آينده انسان و جامعه انسانى اشاره كرده است؛ همچون برپا شدن حكومت توحيد
و عدالت، خلافت انسان در زمين، وراثت و فرمانروايى صالحان و پيروزى حق بر باطل.
اين آيات نظر به معناى دوم دارند (التّبيان، 7/ 283 و 8/ 129؛ الميزان، 14/ 330؛ بحارالانوار،
52/ 266). روايات شيعه نيز به گونه مفصّل از آخرالزّمان و نشانههايش ياد
كردهاند.
(علائم
ظهور) از مجموع روايات درباره آخرالزّمان برمىآيد كه نشانه عمده و عمومى آغاز اين
دوران، فراگيرى فساد و تباهى در جامعه انسانى است. در اين هنگام است كه حضرت مهدى
(ع) ظهور مىكند و تحوّل ژرف و شگرفى روى مىدهد و تباهى و ستم از ميان مىرود و
جامعه آرمانى اسلام جان مىگيرد. زمين آباد مىشود، خردمندى و بالندگى بر جامعه
انسانى حاكم مىگردد و ميان انسان و طبيعت آشتى و سازگارى كامل پديد مىآيد (بحارالانوار، 52/ 266؛
جامعه و تاريخ، 60).
***
آخرت
جهانى
است كه انسان پس از مرگ به آن وارد مىشود و در آنجا جاودانه مىماند و براى آنچه
در دنيا كرده است، پاداش و كيفر مىبيند. (معاد) قرآن كريم صد و چهار بار از اين
كلمه، بى قيد و اضافه و ده بار همراه كلمه «دار» و «نشأة» و پنج بار با كلمه
«اولى» و هشتاد بار در برابر دنيا و ... ياد كرده است. در جهان آخرت، از نظام
اجتماعى و تعاون و مدنيّت، آن سان كه در دنيا وجود دارد، خبرى نيست. در آن جهان،
هر انسانى به نتيجه