responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 375

زيارت قبور:

قاطبه مسلمانان- جز فرقه وهّابيّه- بر فضيلت زيارت قبور مسلمانان اتّفاق دارند و روايات، اين عمل را مايه شادى مردگان و منافعى دنيوى و اخروى براى زائران مى‌دانند (ميزان الحكمة، 22925 و 1690). در روايات بزرگان معصوم (ع) نيز دستورهايى براى چگونگى زيارت قبور و سلام گفتن به مردگان و دعا كردن براى آنان آمده است (همان، 1691). از مستحبّات مؤكّد و شعائر مهمّ دينى، زيارت قبر پيامبر 6 و امامان معصوم (ع) و اولياى الهى (ع) است. بنابر روايات، اين عمل افزون بر آنكه ثواب اخروى دارد، در زندگى دنيوى زائر نيز مؤثّر است. در اين باره روايات فراوانى در دست است (همان، 2292- 2282؛ كامل الزّيارات‌، 47- 35؛ مبانى فكرى و كارنامه عملى وهّابيّت‌، 99).

بناى قبور:

از موضوعاتى كه وهّابيان- برخلاف ديگر مسلمانان- آن را برنتافته‌اند، ساختن بنا بر قبور پيامبران، امامان و اولياى الهى و صالحان (ع) است؛ در حالى كه قرآن (به عنوان نمونه: حج/ 31؛ كهف/ 21) و سنّت مسلمانان بر جواز آن گواهى مى‌دهند. منابع شيعه، ساختن بنا را جز بر مرقد پيامبر 6 و امامان (ع) مكروه دانسته‌اند (وسائل الشّيعة، 3/ 210؛ آيين وهّابيّت‌، 95- 37).

***

قدرت: از صفات الهى‌

قدرت از صفات ذات خداوند است و در اصطلاح، صدور فعل از فاعل را گويند كه از روى علم باشد (بداية الحكمة، مرحله 12/ فصل 6). «قادر» موجودى است كه فعل و ترك براى او برابر است؛ بدين معنا كه اگر خواهد، مى‌كند و اگر خواهد، نمى‌كند (الالهيّات‌، 1/ 133 و 134). قرآن كريم در آيات بسيارى، از قدرت خداوند سخن گفته است؛ مثلًا: قدرت و سلطه مطلق او در رستاخيز ظهور مى‌كند (غافر/ 16) و آسمان‌ها و زمين به دست قدرت اويند (مائده/ 120) و او پيوسته با قدرت خويش، آسمان‌ها را مى‌گستراند (ذاريات/ 47) و قدرت‌ها، همه، از قدرت او سرچشمه مى‌گيرند (مؤمنون/ 88) و او بر همه چيز قادر است (بقره/ 2، 109، 148، 259 و ...).

قدرت بى‌پايان الهى ريشه در علم الهى دارد و از مهم‌ترين صفات ثبوتيّه و سرچشمه‌

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست