responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 345

علوم: دانش‌هاى بشرى‌

آيين اسلام ارجى بسيار بر علم و طلب علم مى‌نهد و آن را مقدمه‌اى براى كسب معرفت قلبى و تكامل روحى مى‌داند (مجادله/ 11). ترغيب و تشويق بى‌نظير اسلام به طلب علم، موجب گشت تا مسلمانان با شور و شوق فراوان به دانش‌هاى گوناگون رو كنند و با فرهنگ و دانش ديگر ملل نيز آشنا گردند. فهم قرآن و راه يافتن به باطن اين كتاب ژرف آسمانى، از مهم‌ترين رويكرد گسترده مسلمانان به علم بوده است. مسلمانان، علوم خويش را با پژوهش قرآنى و جست و جو در معانى و مفاهيم آيات قرآن آغازيدند. نخستين شهر مسلمانان كه جنب و جوش علمى در آن پيدا شد، مدينه بود و نخستين مركز علمى مسلمانان مسجد بود. مسلمانان در مسجد مى‌نشستند و درباره معانى قرآن و سنت و صفات خداوند متعال گفت و گو مى‌كردند.

نخستين معلّم اسلام نيز شخص پيامبر اسلام 6 بود (خدمات متقابل اسلام و ايران، 439؛ كارنامه اسلام‌، 26).

تقسيم‌بندى علوم:

دانشمندان مسلمان، با الهام از تأكيدهاى دين اسلام بر يادگيرى علوم و نيز با توجه به سير تحولات و تطورات علوم در جامعه اسلامى، دسته‌بندى زير را پيش كشيده و علوم را به چهار دسته تقسيم كرده‌اند: 1. علومى كه موضوع آنها، اصول و فروع اسلام است و به قرآن و سنّت استناد مستقيم دارند، مانند علم كلام و فقه؛ 2. علومى كه ابزار علوم دسته نخست‌اند، مانند منطق و اصول فقه؛ 3. علومى كه از كتاب و سنّت برنخاسته‌اند و دينى نيستند، ولى آموختن آنها براى زندگى فردى و اجتماعى مسلمانان واجب است، مانند دانش سياست و تجارت؛ 4. علومى كه جزو علوم پيش گفته نيستند؛ ولى به گونه‌اى راهى به ميان مسلمانان يافته‌اند، مانند علم نجوم (ر. ك. آشنايى با علوم اسلامى‌، 9).

***

عوامل ايمان‌

مراد از «عوامل ايمان» چيزهايى است كه در انسان، ايمان مى‌آفرينند و مايه بالندگى و شكوفايى آن‌اند. مهم‌ترين آنها عبارت‌اند از:

الف. تفكّر در هستى:

انديشيدن در پديده‌هاى بى‌شمار هستى‌

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 345
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست