ميوه تلخ (دخّان/ 46- 43)، حميم يا آب سوزان (صافّات/ 67 و 68)،
غسلين يا چرك و خون (حاقّه/ 36) ضريع به معناى نوعى گياه سمّى (غاشيه/ 5)، غساق يا
خونابه (نبأ/ 25) و صديد به معناى چرك و خونابه جراحت (ابراهيم/ 17- 15؛ پيام قرآن، 439- 424).
3.
پوشيدنىها:
از
عذابهاى دوزخ، پوشانيدن لباسهاى دردآور و سوزنده بر دوزخيان است (حج/ 22- 19؛
ابراهيم/ 49 و 50). پوشيدنىهاى دوزخى، زشت و بدمنظر و بدبويند و شعلهور.
4.
عذابهاى ديگر جسمانى:
برخى
ديگر از عذابهاى دوزخى كه جسم آدمى را رنج مىدهند عبارتند از: برخورد با بادهاى
كشنده و دودهاى غليظ و آتشزا (واقعه/ 46- 41)، روييدن پوستهاى پى در پى و از
ميان رفتن آنها (نساء/ 56)، داغ شدن صورت و پهلو و پشت (توبه/ 36)، حبس در
زندانهاى تنگ و تاريك با غل و زنجير به صورت انفرادى (فرقان/ 13 و 14)، كشانيده
شدن به سوى آتش در حالى كه گناهكار غل و زنجير بر گردن و دست
كفر
(آل عمران/ 116)، نفاق (مجادله/ 17)، قتل و جنايت (نساء/ 93)، رباخوارى (بقره/
275) و ظلم (شورى/ 45).
***
عرش: مركز تدبير و اراده الهى؛ مقام ربوبيّت پروردگار
كلمه
«عرش» به معناى جايى است كه سقف دارد و نيز جايى كه سلطان بر آن مىنشيند (مفردات، 329)؛ امّا در اصطلاح دينى عرصه
زمامدارى خداوند را گويند.
اين
اصطلاح كنايه از استيلاى خداوند بر مُلك و قيام او به تدبير امور عالَم است (يونس/
3). عرش و پارهاى مفاهيم ديگر- همانند كرسى، لوح و قلم- مفاهيمى معنوى و مربوط به
عالَم غيباند كه فهم انسان از راه يافتن به حقيقت آنها ناتوان است (آشنايى با قرآن، 2/ 66 و 67). از اين رو،
عدهاى از مسلمانان پرسيدن درباره آنها را جايز ندانستهاند. با اين حال، برخى
مسلمانان از امامان شيعه (ع) پرسشهايى كردهاند و امامان به قدر توانايى و درك
پرسندگان، مفاهيم ياد شده