responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 338

اخروى ملحدان، منافقان و فاسقان است.

خداوند حكيم آدمى را براى بندگى خويش آفريده و به او توان انتخاب و اختيار بخشيده است. كسانى كه از روى اختيار راه بندگى در پيش گيرند، به كمال مى‌رسند و در آن سراى، از نعمت‌ها و پاداش‌هاى بيكران الهى بهره مى‌برند؛ امّا كسانى كه از بندگى خدا روى برتابند و راه زشتكاران و گناه و نافرمانى در پيش گيرند، از تقرّب به خدا باز مى‌مانند و دچار خشم و غضب و كيفر الهى مى‌شوند. اينان در عالم برزخ و محشر و آخرت، گرفتار كيفر عقايد و رفتارها و اعمال خويش خواهند بود.

همان سان كه معاد، روحانى و جسمانى است، كيفر و پاداش نيز هم روحانى است و هم جسمانى:

[عذاب روحانى و عذاب جسمانى‌]

الف. عذاب روحانى:

مراد، مجموعه‌اى از كيفرها است كه روح و جان آدمى را مى‌آزارند. اين كيفرها به ظاهر اثرى مستقيم بر جسم نمى‌نهند. نيز محتمل است كه بر روح و جسم- هر دو- اثر نهند. برخى از كيفرهاى روحانى عبارت‌اند از: غم و اندوه جانكاه و حسرت بى‌پايان (حج/ 22)، سرزنش خداوند (مؤمنون/ 107 و 108)، رسوايى و بى‌پناهى (آل عمران/ 192)، شماتت خازنان دوزخ (مؤمن/ 49 و 50)، نعره وحشتناك و خشم‌آلود دوزخ (فرقان/ 12)، مواجهه با فرشتگان خشن و سختگير (تحريم/ 2) و گفت‌وگوى آزاردهنده و حسرت‌زا با بهشتيان (اعراف/ 44).

ب. عذاب جسمانى:

كيفرهايى كه مستقيم بر جسم آدمى فرود مى‌آيند، چند دسته‌اند:

1. عذاب‌هاى بدنى سخت و دردآور:

از برخى آيات قرآنى برمى‌آيد كه عذاب دوزخ چنان دردآور و جانكاه است كه گناهكار حاضر است فرزندان و همسر و خويشان و همه زمينيان را فدا كند و در برابر، از عذاب رهايى يابد (معارج/ 14- 11). نيز در قرآن آمده است كه هيچ كس را همچون او به بند نمى‌كشند و عذاب نمى‌دهند (فجر/ 25 و 26).

2. خوراكى‌ها و نوشيدنى‌ها:

از سخت‌ترين عذاب‌هاى جسمانىِ دوزخيان، خوردن و نوشيدن است. آنان بر اثر خوردن و آشاميدن آنچه برايشان فراهم شده است، به سختى دچار درد و رنج مى‌شوند. از آن خوردنى‌ها و آشاميدنى‌ها است: زقّوم يا

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 338
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست