هستند و از طرف پيامبر 6 و امامان (ع) مأمورند حكومت تشكيل دهند و
احكام اسلام را اجرا كنند (كتاب البيع، امام خمينى/ 2/ 488).
***
سميع: شنوا
سميع
از صفات ثبوتى حق تعالى است كه افزون بر پنجاه بار در قرآن به صورت صفت مشبّهه و
گاه همراهِ «بصير» (بصير) مذكور آمده است. به عنوان نمونه، در قرآن آمده است كه
خداوند سخن بندگان را مىشنود (آل عمران/ 181؛ مجادله/ 1) و نجواى آنان را مىشنود
(زخرف/ 80) و او با ما است و مىبيند و مىشنود (طه/ 46). همه حكما و متكلّمان
معتقدند كه خداوند بالذّات شنوا است.
موضوع
«سميع» در دانشهاى كلام، تفسير، فلسفه و عرفان مطرح است. شنوايى خداوند با واسطه
اندام شنوايى صورت نمىپذيرد؛ بلكه- همانند بينايى خداوند- به صفت علم او
بازمىگردد. بنابراين، سميع بودن خداوند به معناى اين است كه او به آنچه شنيدنى
است، دانا است و آنها را درمىيابد و درك مىكند (تلخيص
المحصّل، 287- 288؛ تفسير نمونه، 2/ 208).
***
سيره امام زمان (ع): شيوه رفتار امام زمان (ع)
«سيره»
به معناى شيوه و چگونگى رفتار انسان در زندگى است (ر. ك.
مجموعه آثار شهيد مطهّرى، 16/ 50). روايات بزرگان
معصوم (ع) سيره امام زمان را در ابعاد مختلف فردى و اجتماعى نمودار ساختهاند:
الف.
زندگى شخصى:
زندگى
شخصى امام، بسيار ساده و دور از تجمّل و اشرافىگرى است. زندگى آن حضرت از نظر
مادّى همانند زندگى پايينترين طبقات جامعه است. روايات، امام زمان (ع) را در اين
عرصه به پيامبر اسلام 6 و حضرت على (ع) مانند دانستهاند (بحارالانوار، 52/ 340 و 360). آن حضرت لباس كمبها مىپوشد و همانند مستمندان
غذا مىخورد (همان، 354، 359 و 358). اين شيوه همه رهبران و انسانهاى الهى است.
آنان زندگى خويش را با نيازمندان و مستمندان همسان مىكنند تا فقر و