بنابر
باورهاى شيعه، پيش از آنكه عهد جهان به پايان رسد و قيامت به پا گردد، پيامبران،
امامان و گروهى از مؤمنان راستين زنده مىشوند و به دنيا بازمىگردند تا از برخى
كافران معاند- كه آنان نيز زنده مىشوند- انتقام كِشند. آغاز رجعت همزمان با حكومت
حضرت مهدى (ع) است. اعتقاد به رجعت از ويژگىهاى تشيّع است (مصنّفات
الشّيخ المفيد، 7/ 32؛ بحارالانوار،
53/ 138). روايات بسيارى از امامان معصوم (ع) درباره رجعت نقل شده است و وقوع اين
رويداد از نظر دانشمندان شيعه قطعى است. علّامه مجلسى از پنجاه عالم شيعى نام برده
است كه رجعت را پذيرفتهاند و روايات آن را در كتب خويش بازگفتهاند (همان، 144-
122؛ مصنّفات الشّيخ المفيد، 5/ 60). با اين همه،
اعتقاد به رجعت از اركان اعتقادى تشيّع نيست و از اين روى، گروهى از شيعيان چون
نتوانستهاند تفسيرى درست از آن به دست دهند، بر آن رفتهاند كه رجعت عبارت از
بازگشتن قدرت و حكومت به دست نيكان است (مجمع البيان، 5/ 252؛ اضواء على عقائد الشّيعة الاماميّة و
تاريخهم، 463).
امكان
وقوع رجعت:
رجعت
همانند زنده شدن انسانها در قيامت است با اين تفاوت كه پيش از رستاخيز روى مىدهد
و تنها شمارى محدود از آدميان زنده مىشوند (رجعت
از ديدگاه عقل و قرآن و حديث، 19). از قرآن نيز برمىآيد
كه در امّتهاى پيشين گروهى رجعت كردهاند؛ مثلًا كسانى از بنىاسرائيل كه تقاضا
كردند خداوند را ببينند و دچار كيفر الهى شدند و مردند، بارى ديگر به خواست خداوند
به زندگى بازگشتند (بقره/ 55 و 56). امام رضا (ع) در روايتى مىفرمايد كه رجعت در
امّت اسلام نيز روى مىدهد؛ زيرا پيامبر 6 فرموده است هر حادثهاى كه در
امّتهاى پيشين روى داده است، در اين امّت نيز روى خواهد داد (بحارالانوار، 53/ 59).
آيات
رجعت در قرآن:
بنابر
روايات پيشوايان معصوم (ع)، آياتى پرشمار از قرآن كريم به رجعت اشارت دارند. يكى
از روشنترين آيات رجعت آنجا است كه قرآن مىفرمايد: «روزى كه از هر امتى گروهى را
كه آيات ما را تكذيب كردند، برمىانگيزيم. پس آنان بازداشته مىشوند.» (نمل/ 83)
در اين آيه سخن از حشر