responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 146

جامع، هماهنگ و منسجم است. عقل بشر اين نياز را برنمى‌آورد هر چند شرط لازم آن است (اصول كافى‌، 1/ 68، 48 و 49).

آنچه انسان را يارى مى‌دهد تا به كمال انسانى خويش دست يازد، بايدها و نبايدهايش را نشان دهد و مسئوليت‌ها و تكليف‌هاى او را باز شناساند، ايدئولوژى جامع، جاودان و پايدار است. اين ايدئولوژى، در آيين اسلام، همان شريعت است (مجموعه آثار، 2/ 55 و 56). گاه آدمى به خطا مى‌لغزد و به ايدئولوژى‌هاى مادّى مى‌گرايد؛ امّا اين ايدئولوژى به سعادت نمى‌انجامد. آفريدگار هستى همواره با ارسال رسل و انزال كتب آسمانى، ايدئولوژى توحيدى را به انسان رسانيده و او را راه نموده است (النّجاة، 709). بنابر آموزه‌هاى اسلامى، نمى‌توان ايدئولوژى را به زور پذيرفت و اميد بر بقا و دوام آن داشت. از اين رو، ايمان و علاقه درونى در پذيرفتن ايدئولوژى نقشى بنيادى دارد.

ايدئولوژى اسلام از گذر بيان عقل‌مدارانه و هدفمند معارف اسلامى، كه بر فطرت انسانى استوارند (روم/ 30)، در جان آدمى نهال ايمان را مى‌نشاند و او را در سير به سوى تكامل يارى مى‌بخشد. اين ويژگى موجب مى‌شود كه اصول و اركان ايدئولوژى اسلامى- بر خلاف ايدئولوژى‌هاى مادّى- پايدار و ماندگار مانَد (نهج البلاغه‌، خ 198).

بدين سان، ايدئولوژى اسلامى به معناى برنامه اسلام براى رسيدن انسان به زندگى سعادتمند دنيوى و اخروى است (همان، خ 1/ 50- 46).

***

ايمان: باور دينى‌

واژه «ايمان» به معناى گرويدن، باور داشتن و ايمن كردن است و در اصطلاح عام به معناى آن است كه اعتقاد آدمى در دل او جاى گيرد و در آن شك و ترديد روا ندارد و از گذر آن به نوعى امنيّت و آرامش درونى برسد (مفردات راغب‌، 26؛ الميزان‌، 1/ 45).

ايمان در اصطلاح دينى، گرايش‌هاى درونى انسان را گويند كه معنوى و فوق حيوانى است و بر پايه و مايه اعتقاد و انديشه استوار است. بدين سان، خاستگاه ايمان، راه يافتن يا گرايش درونى به يك مفهوم است. قوام و دوام ايمان- بر خلاف علم- به ميل قلبى و اختيار است و از اين رو

نام کتاب : فرهنگ شیعه نویسنده : خطيبي کوشکک، محمد و همکاران    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست