responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ زندگانى امام مهدى(ع) نویسنده : رفیعی، علی    جلد : 1  صفحه : 11
مقدمه‌ اگر چه در تاريخ، از دوران امامت، حوادث و جريانات زيادى به ثبت رسيده است؛ ولى در مقايسه با دوران رسالت، بسيار محدود است.
در دوران رسالت، پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در ميان مسلمانان از منزلت و تقدس خاصّى برخوردار و وجود مباركش در هر زمينه‌اى براى آنان مقتدا و الگو بود. همين امر موجب آن مى‌شد كه آنان حتّى نكات ريز زندگى آن حضرت را آنگونه كه رخ داده ثبت كنند.
ولى با رحلت بنيانگذار اسلام و پيدايش اختلاف بين مسلمانان بر سر مسأله جانشينى آن حضرت، مصيبتهاى جاهلى در مركزيّت جامعه اسلامى و اين بار در چهره قدرت طلب «سقيفه» رخ نمود و جبهه نيرومند حكومت خواهى در برابر جبهه حقّ پديدار گشت و قدرت را در دست گرفت.
از نخستين اقدامات اين جبهه، سرپوش گذاشتن روى بسيارى از حقايق تاريخى مربوط به رهبرى آينده اسلام بود. سردمداران اين جبهه تلاش گسترده‌اى را در جهت منزوى ساختن دستگاه امامت و بدبين كردن مردم به اين نهاد تداوم بخش رسالت، آغاز نمودند و افكار را متوجه دستگاه خلافت كردند.
جلوگيرى از تدوين حديث، جعل احاديث فراوان به سود هيأت حاكمه، بازداشتن مردم از بيان و نشر فضائل خاندان پيامبر (ص)، جذب چهره‌هاى به ظاهر آراسته و مرتبط با رسول خدا (ص) در دوران آن حضرت، به دستگاه خلافت و ... از جمله تلاشهايى بود كه در اين راستا انجام مى‌گرفت.
اين سياست، موجب شد تا وقايع نگاران، همّت خود را صرف تدوين وقايعى كنند كه به گونه‌اى به دستگاه خلافت مرتبط مى‌شد. و نيز جريانات را بر وفق نظر و خواست دولتمردان ثبت نمايند.
با روى كار آمدن معاويه و تبديل خلافت اسلامى به سلطنت موروثى، شكاف بين امامت و آنچه كه به نام خلافت اسلامى مطرح بود عميق‌تر شد و اين دو منصب، به عنوان دو جريان حقّ و باطل كه هر كدام سرنگونى ديگرى را در سرلوحه برنامه كار خود داشت مطرح گرديد.
فشار بيش ازحدّ سردمداران اموى و عبّاسى بر جبهه حقّ و دست يازيدن آنان به كشت و كشتار عناصر حقّ طلب و در رأس آنان، امامان معصوم عليهم السّلام و سعى در محو تمامى ارزشهاى اسلامى و مواريث معنوى نبىّ اكرم صلى اللَّه عليه و آله، موجب شد تا ائمّه عليهم السّلام تاكتيك مبارزه با باطل را عوض كنند و فعّاليّتهاى متعرضانه خود نسبت به دستگاه خلافت را مخفيانه انجام دهند.
اين سياست، عامل ديگرى بود براى اينكه بسيارى از كارهاى اساسى و فعّاليّتهاى سياسى پيشوايان عليهم السّلام پنهانى صورت گرفته، از دسترس مورّخان به دور بماند.
پس از نهضت خونين كربلا و افزايش فشار و سختگيرى دستگاه خلافت اموى نسبت به امامان عليهم السّلام و

نام کتاب : تاريخ زندگانى امام مهدى(ع) نویسنده : رفیعی، علی    جلد : 1  صفحه : 11
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست