responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : تاريخ زندگانى امام عسگرى(ع) نویسنده : رفیعی، علی    جلد : 1  صفحه : 56
خلاصه درس‌ از جمله فعّاليتهاى‌امام عسكرى (ع) در دوران امامت خود، حفظ فرزندش حضرت مهدى (عج) از تعرض دشمنان و فراهم كردن زمينه غيبت آن حضرت بود.
اقدام پيشواى يازدهم در محور اول؛ نگهدارى و معرفى حضرت مهدى (عج) عبارت بود از: پنهان داشتن ولادت آن حضرت از عموم مردم چندان كه حتى خدمتگزار منزل آن حضرت از موضوع ولادت آن گرامى اطلاع نداشت، فرستادن فرزند خود همراه مادر بزرگش به مكّه به منظور دور نگه‌داشتن او از دسترس عباسيان، وصيت به مادرش به منظور منحرف كردن افكار دشمنان از تعقيب حضرت مهدى و معرّفى به خواص به عنوان امام و جانشين پس از خود.
محور دوم فعّاليتهاى امام عسكرى (ع) نسبت به حضرت حجت عبارت بود از: فراهم كردن زمينه غيبت آن حضرت. نخستين اقدام امام (ع) در اين راستا عبارت بود از: تبيين نزديك بودن زمان غيبت و اينكه پيشواى غايب، فرزند او حضرت مهدى (عج) است.
اقدام ديگر امام (ع) در اين راستا تمرينهاى عملى بود كه با مسأله غيبت مرتبط مى‌شد. پوشيده داشتن خود از مردم و پياده كردن «نظام وكلا» براى ارتباط با پيروان خود از جمله اين تمرينها بود.
پيشواى يازدهم پس از 28 سال زندگى، در هشتم ماه ربيع الاول سال 260 هجرى توسط معتمد خليفه عباسى مسموم گشت و به شهادت رسيد و در كنار پدر بزرگوارش به خاك سپرده شد.
پرسش‌ 1- چراپيشواى‌يازدهم سعى‌درحفظ ونگهدارى فرزندش حضرت مهدى (عج) داشت؟
2- اقدامات امام عسكرى (ع) در حفظ و نگهدارى حضرت مهدى (عج) را برشماريد.
3- يك نمونه از معرفى حضرت مهدى (عج) به خواص توسط امام عسكرى (ع) را ذكر كنيد.
4- امام عسكرى (ع) براى فراهم كردن زمينه‌هاى اجتماعى غيبت حضرت مهدى (عج) به چه اقداماتى دست زد؟
5- پيشواى يازدهم در چه تاريخى و چگونه به شهادت رسيد؟


نام کتاب : تاريخ زندگانى امام عسگرى(ع) نویسنده : رفیعی، علی    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست