responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعاليم قرآن (ج6) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 18
احقاق حق و از بين بردن باطل، تأمين سلامت و امنيّت جامعه، قطع دست جنايتكاران و تعيين سرنوشت كشورهاى اسلامى بجنگيد و خدا را در ميدان جنگ و هنگام نبرد، حاضر وناظر بدانيد و به او پناه ببريد و محبت زن و فرزند را از دل بيرون كنيد. چنين كسى هرگز احساس تنهايى نمى‌كند و به مقام ارزشمند «احدَى الْحُسْنَيَيْنِ» دست مى‌يازد. «1» ج- اطاعت از رهبر: در ميدان جنگ، تنها از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و از افرادى كه توسط آنها (گرچه با چند واسطه) تعيين شده‌اند، با رعايت سلسله مراتب، فرمان ببريد و ازتصميمات خود سرانه و اعمال نظرات شخصى و گروهى بپرهيزيد.
د- وحدت عملى: با يكديگر به نزاع بر نخيزيد و اختلافات را به يكسو افكنيد و منسجم و هماهنگ باشيد كه درغير اين صورت، نه تنها پيروز نمى‌شويد كه سست وناتوان گرديده و هيبت و شوكت و عظمت شما از بين مى‌رود.
كلمه ريح (: باد) مشعر بر اين است كه در صورت نزاع بايكديگر جريان امور بروفق مراد شما نخوهد بود، زيرا، هميشه وزش بادهاى موافق به ويژه در آن زمان، سبب حركت كشتيها به سوى مقصد اصلى بوده است. «2» و اين تعبير قرآن كريم، تعبيرى بس نغز و بديع و پرمعناست، زيرا درگذشته چنانچه باد بر وفق مراد نمى‌وزيد، در حركت كشتيها اختلال پديد مى‌آمد. ولى هنگامى كه باد موافق مى‌وزيد، قدرت حركت و پيشروى وجود داشت. درحركتهاى اجتماعى هم تا اختلافات داخلى بروز نكند، قدرت حركت وجود دارد. ولى اختلافات داخلى، سبب شكست جبهه حق و پيروزى دشمن مى‌گردد.
چنانكه مسؤولين نظامى رژيم اشغالگر قدس اعتراف كردند كه يكى از عوامل مهم پيروزى ما در جنگ اعراب و اسرائيل اختلافات داخلى كشورهاى عرب بود. «3» ه- پايدارى: در مقابل سختيهاى ناشى از جنگ، نارساييهاى تداركاتى، كمبودهاى تسليحاتى و فشار تبليغاتى دشمن، صبور باشيد. با دقّت در اين آيه، فرق «ثبات» و «صبر»

نام کتاب : تعاليم قرآن (ج6) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست