نام کتاب : تاريخ از ديدگاه قرآن و نهجالبلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 15
و از نظر «ايجى» عبارت است از: «آشنايى با اوضاع و احوال جهان» «1» و نظر «سخاوى» چنين است: «علم به اوضاع و احوال انسان و زمان، در چهارچوبى عام.» «2» برخى ديگر بر اين عقيدهاند كه تاريخ عبارت است از: «حوادث و رويدادهايى كه به وجود آمده و در نقطهاى از زمان از ميان رفتهاند.» «3» مقصود از تاريخ بويژه تاريخ «علمى و آموزنده» صرف روايت و نقل وقايع نيست بلكه هدف اصلى فراهم آوردن موادّى است تا قوانين كلّى كه در پشت اين رويدادها نهفته است به دست آيد. «4» پس گردآورى اطلاعات درباره حوادث مهم در راه مقصودى كه تاريخ دنبال مىكند، گام اوّل است نه رسالت نهايى آن. و اين نوع برداشت، تاريخ را تنها قوّه حافظه نوع انسان و وسيلهاى براى ضبط حوادث معرفى مىكند و نمىتواند آن را در قلمرو علم قرار بدهد. «5» بينش تاريخى قرآن تاريخ از ديدگاه قرآن، مجموعه وقايع و حوادثى است كه در چارچوب قوانين و سنتهاى تغييرناپذير بروز كردهاند و بايد به عنوان تجربه و عبرت، در فراروى آيندگان قرار گيرند. اسلام، تاريخ گذشته را با زندگى امروز مرتبط و شناخت درست آن را دانشزا و ايمانبخش مىداند:
نام کتاب : تاريخ از ديدگاه قرآن و نهجالبلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 15