responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نگاهى نو به جنگهاى صليبى نویسنده : بینش، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 10
اسرائيل و نيز حمله اين كشور به جنوب لبنان و نيز حمله به سوريه؛ ساقط شدن هواپيماى مسافر برى جمهورى اسلامى به وسيله ناو آمريكايى و موارد فراوانى از اين قبيل هيچ كدام جنبه قانونى ندارد و در نزد وجدانهاى بيدار انسانى و نيز در بيشتر محاكم بين المللى محكوم است؛ ولى غرب و در رأس آنها آمريكا همه جنايات را يا مرتكب مى‌شود و يا تأييد مى‌كند، بدون آنكه نزد هيچ مرجعى پاسخگو بوده باشد.
از سوى ديگر پرونده جنگهاى صليبى در قلمرو پژوهشى مغرب زمين هم چنان گشوده است. از همان نخستين سالهاى پس از جنگ انديشمندان عيسوى در باره هدفهاى صليبى‌گرى و راه‌كارهاى آن به بحث و ارائه طريق پرداختند و خطاهاى گذشتگان و علل شكستشان را بازگو كردند.
اكنون نيز اين موضوع در برنامه كار پژوهشگران غربى قرار دارد تا پيوسته آن را تجزيه و تحليل كنند و موضوع را همچنان زنده نگاه دارند. از اين رو بر ما مسلمانان فرض است كه بكوشيم و پرونده اين جنگها را از نگاه اسلامى باز خوانى و ارزيابى كنيم و ضمن روشن ساختن اذهان و افكار نسلهاى نو نسبت به جنبه‌هاى گوناگون اين جنگها، در سياستهاو استراتژيهاى آينده خويش نيم نگاهى نيز به گذشته داشته باشيم و از آن الهام بگيريم. به هر حال خواسته يا ناخواسته سرنوشت ما با تهاجم صليبيها گره خورده است و بسيار جا دارد كه فصل ويژه‌اى از مطالعات ما به ويژه در ابعاد استراتژيكى به اين موضوع اختصاص يابد تا حقايق و واقعيات تاريخى هر چه روشن‌تر گردد و رويكرد، نقش، جايگاه و وظيفه ما در اين عرصه معين شود.
نوشتار حاضر به مثابه گامى كوچك در اين عرصه پهناور و راه پر گردنه، در نه فصل به شرح زير تنظيم گرديده است:
فصل اوّل به كليات مربوط به جنگهاى صليبى اختصاص دارد. فصل دوم به جغرافياى سرزمين فلسطينى و شهر قدس كه تصرف آن اصلى‌ترين انگيزه صليبيها در تهاجم به خاورميانه را تشكيل مى‌داد اختصاص يافته است. موضوع فصل سوم اهميت بيت المقدس در نزد اديان آسمانى يهود، مسيحيت و اسلام است. فصل چهارم اوضاع سياسى جهان اسلام در آستانه جنگهاى صليبى را مورد بحث قرار مى‌دهد و در فصل پنجم تاريخ عمده‌ترين‌

نام کتاب : نگاهى نو به جنگهاى صليبى نویسنده : بینش، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست