responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مبانى علم سياست نویسنده : جمالی، حسین    جلد : 1  صفحه : 17
مقدمه‌ علم سياست، دانشى است كه حوزه بررسى‌ها و تحقيقات آن با تدبير عمومى جامعه، قدرت، نهادها و رفتار سياسى ارتباط دارد. در اين رشته علمى، حكومت، دولت، احزاب سياسى، گروه‌هاى فشار و پديده‌هاى سياسى مورد تجزيه و تحليل قرار مى‌گيرند. دوره مبانى علم سياست، اثرى كه پيش رو داريد، در طى هفده درس، برخى از عمده‌ترين و اساسى‌ترين موضوعهاى سياسى را بررسى و تحليل كرده است تا نوعى آموزش عمومى براى نيروهاى مسلح جهت دفاع از حكومت جمهورى اسلامى ايران مفيد و مثمر ثمرگردد.
آنچه را كه همواره در مطالعه اين تأليف بايد مد نظر داشت اين است كه بنياد علم سياست عمدتاً در غرب بنا نهاده شده و اصول كلّى و قواعد عام اين علم نيز از تفكرات و پژوهشهاى انديشمندان سياسى غربى نشأت مى‌گيرد. و پس از انقلاب اسلامى كوشش به عمل آمد تا مبانى علم سياسى از ديدگاه اسلام نيز مطرح شود.
نوع نگرش به انسان و جامعه، شرايط محيط زيست، ايدئولوژى و مذهب اين انديشمندان، بر آثار و تأليفات آنان تأثير بسزايى داشته و دارد؛ چرا كه آثار هيچ دانشمند علوم انسانى، فارغ از ارزشها و قضاوتهاى زهنى نمى‌تواند باشد. به طور مثال حاكميّت دموكراسى ادعايى در دنياى غرب، عالمان سياسى آن ديار را مجذوب خود نموده؛ بگونه‌اى كه انديشمندان علم سياست در غرب به اين موضوع، به عنوان يك ارزش و هنجار مثبت و راستين نگريسته و ساير مكانيسمهاى كنترل و هدايت جامعه از نظر آنها،

نام کتاب : مبانى علم سياست نویسنده : جمالی، حسین    جلد : 1  صفحه : 17
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست