responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جريان شناسى(2) سطح(1) نویسنده : قنبری، آیت    جلد : 1  صفحه : 13
كه همه آنها از تفكر ناب اسلامى برخوردار بوده‌اند. در كنار جريان ناب روحانيت اصيل و انقلابى به رهبرى امام خمينى (ره)، گروهها و سازمانهاى متأثر از افكار غير اسلامى و التقاطى نيز بوده‌اند. از آن ميان مى‌توان به نهضت خداپرستان سوسياليست، نهضت آزادى ايران، سازمان مجاهدين خلق (منافقين) و گروه فرقان اشاره كرد هر چند در يك تقسيم‌بندى دقيق، اين تشكل‌ها از جريان ناب اسلامى خارج‌اند، اما چون خود را وفادار به اسلام معرفى كرده‌اند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. اساساً اين كه چه گروهها و تشكلهاى برجسته‌اى پس از شهريور 1320 تا پيروزى انقلاب اسلامى در بهمن 1357 فعال بوده‌اند و گرايشها، مواضع و اهداف آنها چه بوده است، مسئله مهمى است كه در اين كتاب متناسب با سر فصلهاى ارائه شده در طرح معرفت 2 بسيجيان (سطح يك) به آن پرداخته‌ايم.
معرفى گروه‌هاى ياد شده و نوع ارتباط آنها با روحانيت و مرجعيت شيعه، فعاليت حوزه‌هاى علميه و مراجع عظام در اين دوره از مباحث كتاب حاضر است. يادآور مى‌شويم مطالب مربوط به روزگار پس از پيروزى انقلاب اسلامى دراين اثر نيامده است.
پس از مقدمه، با توجه به ضرورت آشنايى با جريانهاى پنج گانه فعال از شهريور 1320 تا 1357، به اختصار درباره آنان سخن مى‌گوييم.
از آنجا كه كتاب تنها در پى شناخت جريان اسلامى است، نخست پانزده گروه و تشكل فعال تا سال 1340 معرفى مى‌شوند و حوزه و مرجعيت، ايجاد نهضت روحانيت، جريان‌هاى درونى نهاد روحانيت، فعاليت‌هاى عمده فرهنگى آنان در طول سال‌هاى 1341 تا 1357 و معرفى چهارده تشكل اسلامى يا به ظاهر اسلامى خارج از حوزه‌هاى علميه از موضوعات بعدى است.
واپسين بخش كتاب با عنوان «روحانيت مبارز و هدايت فكرى- سياسى ملت ايران در انقلاب اسلامى» فعاليت دو گروه مهم در نهاد روحانيت را به كاوش مى‌گذارد؛ يعنى «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» و «جامعه روحانيت مبارز».
سرانجام لازم است از همه كسانى كه در به ثمر رسيدن اين اثر نقش داشته‌اند به‌
نام کتاب : جريان شناسى(2) سطح(1) نویسنده : قنبری، آیت    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست