responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ موضوعى جهاد در آيينه آيات و روايات نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 94
يَذُبُّ عَن نَفسِهِ، فَلَوْ شَاءَ اللّهُ لَجَعَلَهُ مِثْلَه، انَّ المَوتَ طَالبٌ حَثيثٌ لَايَفُوتُه المقيمُ وَ لَا يَعجِزُهُ الهَارِبُ. (بحارالانوار 97/ 40، ح 44)
و از سخنان حضرت امير است كه در هنگام جنگ فرموده است: و هركدام از شما كه احساس كرد در هنگام رويارويى با دشمن، قوى‌دل است و ديد كه يكى از برادران رزمنده شما سست شده و ترس بر او چيره گشته است، با بزرگوارى از او دفاع كند همانطور كه از شخص خودش دفاع مى‌كند پس اگر خدا بخواهد وى را مانند او قرار مى‌دهد. (و بدانيد كه) مرگ به سرعت در پى شماست. اقامت‌گزيده را رها نمى‌كند و نسبت به فراركننده ناتوان و عاجز نيست.
5/ 14. متخلفان و فراريان‌ 94. اشراف و ثروتمندان بى‌درد وَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللّهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَكُن مَعَ الْقَاعِدِينَ. (توبه/ 86)
و چون سوره‌اى نازل شود كه به خدا ايمان آوريد و همراه پيامبرش جهاد كنيد، ثروتمندانشان از تو عذر و اجازه خواهند و گويند: بگذار كه ما با خانه‌نشينان باشيم.
رَضُوا بِأَن يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَايَفْقَهُونَ. (توبه/ 87)
راضى شدند كه با خانه‌نشينان باشند، و بر دلهايشان مُهر زده شده است، در نتيجه قدرت درك ندارند.
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَهُمْ أَغْنِيَاءُ رَضُوا بِأَن يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطَبَعَ اللّهُ عَلَى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَايَعْلَمُونَ. (توبه/ 93)
ايراد فقط بر كسانى است كه با اينكه توانگرند از تو اجازه [ترك جهاد] مى‌خواهند. [و به اين‌] راضى شده‌اند كه با خانه‌نشينان باشند، و خدا بر دلهايشان مُهر نهاد، در نتيجه آنان نمى‌فهمند.
95. منافقان‌ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنكُمْ وَالْقَائِلِينَ لإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا. (احزاب/ 18)
خداوند كسانى كه مردم را از جنگ باز مى‌داشتند و كسانى را كه به برادران خود مى‌گفتند: به سوى ما بياييد، به خوبى مى‌شناسد؛ و آنها [مردمى ضعيف‌اند و] جز اندكى روى به جنگ نمى‌آورند.


نام کتاب : فرهنگ موضوعى جهاد در آيينه آيات و روايات نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست