responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ موضوعى جهاد در آيينه آيات و روايات نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 69
1- شناخت خداوند 2- عمل به آنچه خداوند راضى است. و معرفت خداوند به اين است كه بشناسد خدا را به يگانگى و مهربانى و رحمت و عزت و علم و قدرت و اين كه او برتر از هر چيزى است. و به درستى كه اوست نافع و آسيب رساننده مسلط برهر چيز. اوست كه ديده‌ها او را نمى‌بينند ولى او ديده‌ها را مى‌بيند و او لطيف و آگاه است.
و به درستى كه محمد (ص) بنده و پيامبر اوست و آنچه بر او نازل شده، حق و از جانب خداوند آمده است. و غير او هر چه باشد. باطل است. پس اگر (به دين خدا دعوت شده را اجابت كرده مسلمان شدند، به مانند مسلمانان از حق و حقوق برخوردارند.
9. دفاع‌ 55. وجوب دفاع، به خاطر جلوگيرى از فساد و تباهى‌ ... وَلَوْلَا دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ.
(بقره/ 251)
و اگر خداوند برخى از مردم را به وسيله برخى ديگر دفع نمى‌كرد، قطعاً زمين تباه مى‌گرديد.
ولى خداوند نسبت به جهانيان تفضل دارد.
56. وجوب دفاع جهت حفظ نشانه‌هاى عبوديت‌ ... وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌ عَزِيزٌ. (حج/ 40)
و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمى‌كرد، صومعه‌ها و كليساها و كنيسه‌ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى‌شود، سخت ويران مى‌شد، و قطعاً خدا به كسى كه [دين‌] او را يارى مى‌كند، يارى مى‌دهد؛ چرا كه خدا سخت نيرومندِ شكست‌ناپذير است.
57. وجوب دفاع به خاطر دفع ستم و تجاوز أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى‌ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ. (حج/ 39)
به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است؛ چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‌اند، و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست.
وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ. (توبه/ 36)


نام کتاب : فرهنگ موضوعى جهاد در آيينه آيات و روايات نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست