responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ موضوعى جهاد در آيينه آيات و روايات نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 232
امام على (ع): الا اى گروه مسلمانان، درون را با جامه زيرينى از خَشيت و برون را با جامه زبرينى از متانت و آرامش بپوشانيد. دندانها را بر هم بفشريد كه در برابر شمشيرهاى دشمن، جمجمه‌هاتان را مقاومتى افزون مى‌بخشد.
پوشش دفاعيتان را كامل و كامل‌تر كنيد. پيش از آختن، شمشيرها را در نيام بجنبانيد تيز و خشم آكند بر دشمن بنگريد، و از چپ و راست، با نيزه بر سپاه خصم بتازيد و چالاك و پرتحرك، دشمن را نشانه تيغتان بگيريد و گام فرا پيش نهيد.
فَقام الحسين (ع) فَحَمِدَ اللهُ وَ اثنى عَلَيهِ بِما هُو اهلُهُ وَ قالَ:
يا اهلَ الكُوفَة انتُم الاحِبَّةُ الكُرَماءُ، وَ الشِّعارُ دُونَ الدِّثارِ، فَجِدُّوا فِى احياءِ ما دَثَرَ بَينَكُم، وَ تَسهيلِ ما تَوَعَّرَ عَلَيكُم.
الا انَّ الحَربَ شَرُّها ذَريعٌ، وَ طَعمُها فَظيعٌ، وَ هِىَ جُرَعٌ مُستَحساةٌ، فَمَن اخَذَ لَهَا اهبَّتَهَا وَاسْتَعَدَّ لَهَا عُدَّتَهَا وَ لَم يَألَم كُلُومَهَا عِندَ حُلُولِهَا فَذاكَ صاحِبُهَا، وَ مَن عَاجَلهَا قَبلَ اوَانِ فُرصَتِها وَاستِبصار سَعيِهِ فِيهَا فَذاكَ قَمَنٌ أَن لا يَنفَعَ قَومَهُ وَ انْ يُهلِكْ نَفسَهُ، نَسأَلُ اللهَ بِقوَّتِهِ ان يُدعِمَكُم بِالفِئَةِ.
(فرهنگ جامع سخنان امام حسين (ع)/ 169)
[در جنگ صفين چون اميرمؤمنان (ع) با مردم كوفه سخن گفت و آنان را به نبرد با معاويه و همدستانش برانگيخت، (امام) حسن (ع) را فرمود تا با مردم سخن گويد. و او سخن گفت. سپس (امام) حسين (ع) را فرمود.] «او نيز برخاسته پس از حمد و ثناى شايسته الهى گفت: اى كوفيان! شما دوستان بزرگواريد، شما (چون) لباس زيرين (خودى) هستيد، نه (چون) لباس رو (بيگانه). پس در احياى آنچه در ميان شما از بين رفته و آسان ساختن آنچه بر شما سخت افتاده است بكوشيد.
بدانيد! شرّ جنگ، چابك و مزه‌اش بسيار ناپسند است، در حالى كه جرعه‌هايش (به ناچار) سركشيدنى است. پس هر كه آماده آن شود و ساز و برگ خود را براى آن آماده كند و در گرماگرم پيكار از زخمهايش ننالد، مرد ميدان نبرد است و هركه پيش از فرا رسيدن وقت مناسب و تلاش آگاهانه در راه آن به آن پيشى گيرد او را سزد كه به مردم خود سودى نرساند؛ اگرچه خويش را نابود كند. از خدا مى‌خواهيم با توانى كه دارد شما را به دستجات (فراوان) پشتيبان باشد.


نام کتاب : فرهنگ موضوعى جهاد در آيينه آيات و روايات نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست