responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد    جلد : 1  صفحه : 58

حقيقت يكى از بهترين اشكال عمليات روانى و تبليغات جنگى بود كه با هدف تقويت روحيۀ رزمندگان خودى و پيگيرى مقاومت هشت‌سالۀ ملت قهرمان ايران سازمان يافت.از جمله كارهاى تبليغى مردمى مى‌توان به تكبير گفتن در هنگام حمله‌هاى شبانه،تهيۀ بازوبندها و سربندهاى مزيّن به اسامى ائمۀ اطهار(ع)،برگزارى مراسم سوگوارى و يا حماسه سرايى و در شكل كلان‌تر آن،ايجاد پيوندهاى پايدار و با ثبات با نهضت عاشورا اشاره كرد.

از ويژگى‌هاى اين اقدامات مى‌توان بسترهاى طبيعى،ارتباط با پيشينه‌هاى فرهنگى،فعّال كردن انگيزه‌هاى درونى افراد و تأكيد بر حمايت از درون و بى‌نيازى از تحريكات برونى و در نهايت«آرمانى كردن دفاع»را نام برد.با آرمانى و مقدس گشتن دفاع تنها تحققِ دفاع مشروعيّت و مقبوليّت خواهد يافت و نه نتيجه آن،يعنى انجام تكليف و وظيفه اصل و اساس خواهد بود؛ موضوعى كه به‌خوبى جوانان ما را براى حضور گسترده در جنگ ترغيب كرده و جمهورى اسلامى را از حمايت آنان بهره‌مند مى‌ساخت.

آنچه در بارۀ ويژگى‌ها و سير تبليغات در طول جنگ هشت‌سالۀ تحميلى عنوان شد،بيش‌تر در مورد نيمۀ اول جنگ صدق مى‌كرد،اما با شروع كار ستاد تبليغات جنگ در بهار سال 1364،مشكل عمده هنوز در سه محور سازمان، نيروهاى كارآزموده،و تبيين نظريه‌ها وجود داشت؛هر چند روند رو به رشد فعاليت‌ها چشم‌انداز موفقيت‌آميزى را در عرصۀ تبليغات جنگ و عمليات روانى نشان مى‌داد.

2.روند شكل‌گيرى و تكامل ستاد تبليغات جنگ

جمهورى اسلامى ايران پس از سردرگمى‌هاى اوليه كه در بحث قبلى به آن اشاره شد،شروع به سازماندهى نيروها و تشكيل سازمان‌ها و مراكز مربوطه

نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) نویسنده : شیرازی، محمد    جلد : 1  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست