ظاهر شد؛ ثانياً، وحدت بين انسانها از ذات، درون و فطرت انسانى مىجوشد؛ ثالثاً، همه اديان آسمانى در بندگى خداى سبحان شريكند و همچنين پيروان اديان آسمانى به وحدت بر روى مشتركاتشان دعوت شدهاند و رابعاً، وحدت واقعى بين پيروان مذاهب اسلامى امكان دارد؛ ضمن اين كه ضرورتها نيز وحدت مسلمانان را اقتضا دارد.
با وجود اين مبانى محكم دينى براى وحدت، همكارى نيروهاى مسلّح با هم و با نيروهاى پشتيبانىكننده، همدلى اقشار مختلف مردم با هم و با رزمندگان در سالهاى دفاع مقدس كه خطر، حيثيت، ناموس، كشور، انقلاب و اسلام را تهديد مىنمود، نه تنها استبعادى ندارد، بلكه حتى در شرايط غيربحرانى نيز مبانى لازم براى وحدت مردمى در جامعه اسلامى وجود دارد. در اين بخش متناسب با حجم پژوهش به صورت كلى و گذرا [1]در بارۀ اسلام بهعنوان عامل وحدتبخش آحاد جامعه سخن به ميان آمد.
2. دفاع از دستاوردهاى انقلاب اسلامى
دفاع از دستاوردهاى انقلاب ديگر عامل وحدت مردمى در دفاع مقدس بودهاست. انقلاب اسلامى و دستاوردهاى آن از جمله نظام جمهورى اسلامى با جنگ تحميلى مورد تهديد قرار گرفت. در اين باره، اشاره به برخى مواضع دولت آمريكا عليه جمهورى اسلامى ضرورى است:
«ادموند ماسكى» وزير خارجه كارتر در تاريخ 11/3/59 رسماً اعلام كرد
[1] . مسأله وحدت در بين مسلمانان مىتوانست از زاويه مناسك و مراسم مذهبى و دينى نيز موردتوجه قرار گيرد. عباداتى كه همدلى و هماهنگى را در جامعۀاسلامى گسترش و مسلمانان را به كنار هم بودن عادت مىدهد. مانند حج، نماز جمعه و جماعت، زكات و. . . .