روحانيون در شب عمليات، در افزايش شوق رزمندگان به جهاد مخلصانه و آمادگى براى ايثار و شهادت نقش مؤثرى داشتند. شهيد سيد حسين سعيدى از نمونههاى بارز روحانيون داراى نفوذ كلام و تأثير اخلاقى بر قلوب و اعمال رزمندگان جبههها بوده است:
بسيارى از آنانى كه در صحنههاى نبرد راه كمال و شهادت را در پيش گرفتند، از بركات انفاس قدسى، سخنان دلنشين و هدايتگرىهاى آن شهيد بود. او قبل از هر عملياتى با كلامى شيوا و دلنشين، بچهها را از جهان مادى به سراى معنوى سوق و روح آنان را به عالم ملكوت پيوند مىداد. وقتى به تفسير آيات الهى مىپرداخت، آنچنان در كالبد بچّهها روح تازهاى مىدميد كه آنها را منقلّب مىكرد و آنان كه براى اولينبار به جبهه آمده بودند به سر مىزدند كه چرا دير آمدند. باور كنيد كه آنان ديگر حاضر نبودند شبى را بدون حضور در مقابل دشمن بهسر برند. [1]
3-5. توسّل به اهلبيت (ع)
سراسر جبهههاى دفاع مقدس مظهر و نشانۀ عشق و توسل رزمندگان به خاندان رسالت بهعنوان واسطههاى فيض الهى بود. پيشانىبندهاى مزيّن به اسماء مبارك ائمه، نام و رمز عملياتها، برپايى مراسم عزادارى خامس آلعبا، برگزارى زيارتهاى پرشور عاشورا و جامعه كبيره و دعاهاى ندبه، سِمات، كميل و داشتن غم و اندوه در سوگواريشان و فرح و شادى در اعيادشان، مصاديق عشق و محبت رزمندگان به اهل بيت (ع) بودند كه روحانيون در تجلى آنها تأثير به سزايى داشتند.
دعاهاى خالصانه و توصيههاى مراجع عظام تقليد در حفظ اين رابطه،