responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترور و دفاع مشروع نویسنده : برجی، یعقوبعلی    جلد : 1  صفحه : 14

آيا براستى اسلام و مسلمانان حامى و مروج ترور و تروريسم و خشونت در جهان هستند؟ اين پژوهش تلاش كرده است خارج از هياهوى ايجاد شده و به صورت كاملاً بى‌طرفانه، ديدگاه فقه دربارۀ دو موضوع حياتى جهان امروز «دفاع مشروع» و «ترور» و تمايز دفاع مشروع از ترور را براى حق‌طلبان جهان بنماياند و با مقايسه ديدگاه فقه با ديدگاه حقوق بين‌الملل موارد اشتراك و افتراق فقه و حقوق را روشن سازد.

در اين پژوهش به پرسشهاى ذيل پاسخ داده‌ايم:

1. دفاع مشروع چيست؟ شرايط و ضوابط آن از ديدگاه فقه و حقوق بين‌الملل كدام است؟

2. ماهيت ترور چيست؟ مهم‌ترين مصاديق آن كدام‌اند و راههاى مبارزه با اين پديده شوم چيست؟

3. چگونه مى‌توان بين ترور و دفاع مشروع تمايز قائل شد؟

در اين پژوهش ثابت شده است كه اصل اولى از نگاه فقه اهل‌بيت (ع) و حقوق بين‌الملل، صلح و زندگى مسالمت‌آميز همه انسانها در كنار يكديگر است. توسل به زور جز در موارد خاص كه قانون پذيرفته و يا عنوان دفاع دارد، در ديگر موارد محكوم است و فقه و حقوق در اين جهت همداستان هستند.

همچنين در اين پژوهش اثبات شده است كه از نگاه فقه و حقوق بين‌الملل، دفاع به عنوان حقى فطرى و طبيعى به رسميت شناخته شده است. و همين امر موجب سوء استفاده استكبار جهانى و تجاوزگران از عنوان دفاع مشروع شده است. اينان مى‌كوشند اقدامات تجاوزگرانه و ترورهاى ناجوانمردانۀ خود را با استفاده از عنوان «دفاع مشروع» توجيه كنند. در اين پژوهش كوشيده‌ايم با ذكر دقيق شرايط دفاع مشروع از ديدگاه فقه و حقوق بين‌الملل و بيان تمايز ميان دفاع با ترور گامى هرچند ناچيز براى تبيين و توضيح اين مسأله بسيار پيچيده برداريم. در فقه و حقوق بين الملل براى تمايز ميان دفاع و ترور بر عنصر «تجاوز» تكيه شده است. عنوان دفاع در جايى صادق است كه تجاوزى صورت گرفته باشد و يا در شرف تكوين باشد. در اين صورت فقه و حقوق بين‌الملل و وجدان بشرى به گروه يا كشورى كه مورد تجاوز واقع شده اجازه مى‌دهند كه از خود و سرزمين و نظام خود با هر وسيلۀ ممكن دفاع نمايد. با توجه به تمايز ذكر شده روشن مى‌شود كه:

نام کتاب : ترور و دفاع مشروع نویسنده : برجی، یعقوبعلی    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست